Menovanie členov stálych komisií – Príkaz štatutára
Na základe žiadosti našich čitateľov, sme pripravili Príkaz štatutára (starostu, riaditeľa alebo primátora) ako praktický vzor do praxe k menovaniu členov stálych komisií. Je vhodné uviesť, že komisie nemusia byť výlučne stále, pričom zamestnanci v nich môžu tzv. rotovať (meniť sa operatívne alebo v rámci určitých rokov).
Pri spracovaní vlastného príkazu alebo smernice je potrebné dbať na Zásady hospodárenia s majetkom obce/mesta/mestskej časti a tiež smernice o nakladaní s majetkom (ak je u vás v účinnosti) s ohľadom na organizačnú štruktúru úradu/organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti. Rovnako je potrebné dodať, že Zásady hospodárenia s majetkom obce/mesta/mestskej časti (pozn.: zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov bude od 1. novembra po dlhšej dobe novelizovaný, pričom majú prejsť novelizáciou aj samotné Zásady hospodárenia s majetkom obce/mesta/mestskej časti) platia plne aj na zriadené organizácie v pôsobnosti zriaďovateľa.
Takýto príkaz teda vystavuje formou jednostranného interného aktu riadenia (optimálne s uvedením čísla, podobne ako pri smerniciach), a to:
• štatutárny orgán zriaďovateľa (vo vzťahu k obecnému/mestskému/miestnemu úradu),
• štatutárny orgán rozpočtovej alebo príspevkovej organizácie (vo vzťahu k svojej organizácii),
• štatutárny orgán zriaďovateľa formou metodiky pre svoje zriadené organizácie (s cieľom vlastného určenia zamestnancov – členov komisií) a tiež v praxi aj
• štatutárny orgán – zriaďovateľ vo vzťahu k svojej preddavkovej organizácii (t. j. bez právnej subjektivity).
Zásady tvorby interných aktov riadenia – smerníc a príkazov
Dodržiavanie zásady správnosti interných riadiacich aktov sa preveruje orgánom kontroly (oprávnenou osobou), a to z pohľadu dispozitívnej možnosti, či subjekt verejnej správy mohol vydať interný riadiaci akt a je správny z obsahovej i terminologickej stránky.
Správnosť interných riadiacich aktov sa posudzuje individuálne, a to každý subjekt verejnej správy osobitne (či je daný interný riadiaci akt „šitý na mieru“ subjektu verejnej správy). Práve kontrolné orgány často uvádzajú do výstupu z kontrol (či už z protokolov alebo návrhov správ a následne správ z kontrol), že subjekt verejnej správy nepostupoval správne pri zostavení, respektíve vydaní interného riadiaceho aktu.
Správny interný riadiaci akt je teda ten, ktorý:
• je spracovaný na podmienky subjektu verejnej správy,
• je praktický,
• nie je opísaným zákonom alebo spracovaním tzv. kópie zákona a
• je zrozumiteľný danej cieľovej skupine (najmä zamestnancom, fyzickým osobám, zákonným zástupcom, občanom a podobne).
Vnútorné riadiace predpisy sa označujú spravidla nasledovným spôsobom, a to slovným označením, z ktorého vyplýva druh predpisu, ako aj jeho predmet alebo číselným označením, z ktorého vyplýva poradové číslo predpisu, ako aj rok jeho vydania. Poradové číslo sa prideľuje vzostupne, od čísla „1“ súvisle pre každý druh predpisu, so začatím nového číslovania v každom kalendárnom roku.
Predpis najmä v aplikačnej praxi samosprávy pozostáva z týchto častí:
• preambula,
• základné/všeobecné ustanovenia,
• osobitné ustanovenia,
• spoločné a záverečné ustanovenia s určením platnosti a účinnosti predpisu.
So zákonnosťou zostavenia interného riadiaceho aktu súvisí nepochybne samotná príprava a v praxi často aj pripomienkovanie vnútorných riadiacich aktov a predpisov (pozn. autora: spravidla okrem Príkazov štatutára).
PhDr. Jozef Sýkora, MBA
finančný kontrolór