Odporúčania k spracovaniu návrhu záverečného účtu za rok 2023

Záverečný účet obce v textovej či tabuľkovej časti (alebo ich kombináciách) povinne obsahuje hospodárenie obce, finančné vzťahy k zriadeným alebo založeným právnickým osobám a finančné vzťahy k fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám, ktorým poskytli prostriedky svojho rozpočtu. 

Rovnako musí záverečný účet vo forme návrhu obsahovať i finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, štátnym fondom a aj finančné vzťahy k rozpočtom iných obcí a k rozpočtom vyšších územných celkov.
 
Odporúčania a upozornenia k zostaveniu návrhu záverečného účtu za rozpočtový rok 2023
1. Záverečný účet sa zostavuje zásadne vo forme návrhu.
2. Záverečný účet sa nenazýva celoročným hospodárením a ani správou.
3. Záverečný účet sa nemôže zamieňať za výročnú správu a naopak. 
4. Záverečný účet sa v čase zostavenia i schválenia neoveruje základnou finančnou kontrolou podľa zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 
5. Súčasťou záverečného účtu môžu byť i prílohy (najmä účtovná závierka, výrok audítora, plnenie rozpočtu zriadených organizácií alebo správa o hospodárení organizácie v zakladateľskej pôsobnosti – obchodných spoločností s majetkovým podielom obce).
6. Príjmy rozpočtových organizácií (najmä nájomné, príjmy z predaja a pod.) sú nedaňovými príjmami a obec ich nedefinuje ako finančné operácie a ani ako transfery (v rámci triedy 3xx ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie). 
7. Ak obec je súčasťou zmluvy o združení s inými obcami, spoločnou úradovňou a pod., má byť spravidla v texte návrhu záverečného účtu takýto finančný vzťah zadefinovaný (postačí suma členského a opis povinností či cieľ združenia).
8. Návrh záverečného účtu nemôže spracovať kreovaná komisia obecného zastupiteľstva a ani hlavný kontrolór obce.
9. Prebytok rozpočtového hospodárenia obce je vždy zdrojom rezervného fondu, prípadne ďalších peňažných fondov. Tieto ďalšie peňažné fondy sa nevytvárajú v čase pred rozhodovaním o prídele prebytku hospodárenia. Ich zostatky medziročne neprepadajú.
10. Peňažný fond sa do aktuálneho roka zapája vždy do rozpočtu ako príjmová finančná operácia a nemá vplyv na výsledok hospodárenia obce (pozn. autora: ten sa vypočíta na základe prebytku/schodku bežného rozpočtu a prebytku/schodku kapitálového rozpočtu).
11. Obec, mesto a ani zriadené organizácie nepoužívajú prevodové finančné operácie. Tieto prevodové finančné operácie sa používajú v sektore štátnej správy. 
12. O použití prebytku rozpočtu alebo o spôsobe vysporiadania schodku rozpočtu (pozn. autora: podľa ustanovení § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov) rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce. 
13. Návrh záverečného účtu musí povinne obsahovať aj prehľad o stave a vývoji dlhu. Viaceré obce iba uvedú v návrhu záverečného účtu sumu dlhu, prípadne percento dlhovej služby vo vzťahu k bežným príjmom predošlého rozpočtového roka. Je potrebné uviesť aj vývoj dlhu a prípadný vývoj do aktuálneho/budúceho rozpočtového roka. Toho času je vo Finančnom spravodajcovi zverejnený Pokyn Ministerstva financií́ Slovenskej republiky č. na zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2023 pre ústredné orgány štátnej správy, príspevkové́ a rozpočtové́ organizácie, podnikateľské́ subjekty, neziskové́ organizácie a ďalšie subjekty, ktorým boli poskytnuté́ prostriedky zo štátneho rozpočtu.
14. Súčasťou návrhu záverečného účtu je i prehľad o poskytnutých dotáciách v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou a vyšším územným celkom zverejnené iným spôsobom (na webovom sídle – internetovej stránke).
15. Súčasťou návrhu záverečného účtu nemusia byť poskytované záruky a ani informácia, že obec nimi nedisponuje (pozn. autora: v minulosti bola táto náležitosť povinnou súčasťou návrh záverečného účtu pred jeho schválením).
16. Návrh záverečného účtu môže obsahovať aj iné údaje, a to napríklad porovnanie s predošlými rozpočtovými rokmi, hospodárenie rozpočtových organizácií rozpísané detailnejšie, zámery do aktuálneho rozpočtového roka 2024, povolenie starostu obce/zastupiteľstva k rozpočtovým opatreniam alebo tvorbu rezerv a opravných položiek v roku 2023 a podobne.
17. Treba upozorniť, že návrh záverečného účtu musí obsahovať aj finančné vzťahy (majetkové prevody, základné imanie finančné i nefinančné) vo vzťahu k založenej organizácii (t. j. obchodnej spoločnosti s majetkovým podielom obce, mesta alebo vyššieho územného celku). Dodávam, že výsledky hospodárenia obchodnej spoločnosti by mali byť súčasťou návrhu záverečného účtu, pričom ich rozsah a rozpis hospodárenia za rok 2023 si určuje spracovateľ návrhu záverečného účtu. 
 
PhDr. Jozef Sýkora, MBA
finančný kontrolór