Presuny správy majetku obcí ako zriaďovateľov a príklady účtovania
Správne účtovanie a zákonnosť majetkových prevodov správy medzi organizáciami v zriaďovateľskej pôsobnosti je často problémovou oblasťou.
Podľa zákona č. 131/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o majetku obcí)“ má právo obec ako subjekt územnej samosprávy disponovať s majetkom, a teda aj previesť ho na inú osobu (fyzickú či právnickú osobu). Prevodom sa rozumie okrem predaja i nájom alebo správa (dočasné užívanie).
Na platnosť zmluvy o prevode správy sa vyžaduje súhlas obce, ak to určia zásady hospodárenia s majetkom obce. V prípade prevodu majetku takto oprávňuje obec zákon o majetku obcí, pričom prevod majetku môže vykonať i v prípade založenej právnickej osobe (v tom prípade je právnická osoba v postavení nájomcu).
Okrem týchto spôsobov má právo obec podľa ustanovenia § 9a ods. 7 zákona o majetku obcí predať majetok právnickej osobe v zakladateľskej pôsobnosti. Právom obce je taktiež postupovať v prípade prenájmu majetku právnickej osobe pri dodržaní v súlade s ustanoveniami § 9a ods. 9 zákona o majetku obcí.
Zákon teda vyžaduje, aby nájom majetku bol ocenený v takej cene, ktorá je zhodná s cenami nájmu podobného charakteru v rovnakých podmienkach a čase prenájmu.
V prípade nehnuteľnosti ide o náročnejšie ocenenie (stanovenie nájomného), pričom je vhodné zvážiť i účasť znalca, ako aj majetku (jeho odpísania, využitia, pozemku a podobne).
Taktiež je potrebné v prípade stanovenia nájomného určiť hodnotu majetku v zmysle majetkovej evidencie, ktorá sa v predmetnej nehnuteľnosti nachádza. Je vhodné spomenúť, že zákon o majetku obcí povoľuje, aby v prípade dôvodov hodných osobitného zreteľa obecné zastupiteľstvo po definovaní majetkových práv stanovilo nižšiu cenu prenájmu.
S tým sa viaže povinnosť zverejniť zámer najmenej na pätnásť dní pred schvaľovaním nájmu obecným zastupiteľstvom na svojej úradnej tabuli a na svojej internetovej stránke, ak ju má obec zriadenú, pričom tento zámer musí byť zverejnený počas celej tejto doby.
V prípade zámeru prenájmu majetku je vhodné odporučiť definovanie si kritérií, prípadne finančných limitov podľa stavu majetku a jeho odpísania, ako aj miery využiteľnosti v zásadách hospodárenia s majetkom obce.
Pozor!
Treba upozorniť, že v prípade nájmu podľa ustanovenia § 14 ods. 3 zákona o majetku obcí, organizácie založené (právnické osoby) alebo zriadené obcou (rozpočtové alebo príspevkové organizácie), ktoré vykonávajú správu nehnuteľného majetku obce, navrhujú na strediská geodézie zapísať správu majetku obce.
V súlade so zákonom o majetku obcí a Opatrenia MF SR č. MF/16786/2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v znení neskorších predpisov v zmysle ustanovenia § 28 ods. 1 písm. d) sa na účte 042 účtuje o majetku, ktorého obstarávacia cena sa zvyšuje o náklady spojené s jeho obstaraním.
Kam zaradiť hodnotu projektovej dokumentácie?
Dokedy má zaradenie platnosť?
Kam sa hodnota majetku aj s jeho nákladmi na zriadenie či obstaranie zaradí následne?
Je možné samotné prenesenie súčasti majetku (jej projektovej dokumentácie) formou odňatia z majetku obce do správy príspevkovej organizácie?
Je v súlade so zákonom o majetku obcí, ak sa obec rozhodne zveriť do správy obecný majetok svojej príspevkovej organizácie?
Ako sa vykoná v prípade vyradenia a delimitácie majetku základná finančná kontrola?
Odpovede na otázky, ako aj konkrétne príklady účtovných predkontácií nájdete v časopise Zriaďovateľ.