Propagačné a reprezentačné výdavky – rozpočtové pravidlá

Vyznáte sa v účeloch použitia rozpočtovaných prostriedkov, ktoré sú v praxi organizácií samosprávy a obcí? Aké výnimky z použitia verejných prostriedkov na reprezentáciu a propagáciu je možné v praxi odpozorovať? Čo všetko by mala obsahovať interná smernica? Ako sa klasifikujú jednotlivé výdavky na reprezentáciu a  propagáciu?

 

Upozorňujeme, že  pri používaní verejných prostriedkov na účely propagácie a reprezentácie obcou a rozpočtovými, či príspevkovými organizáciami sa tieto subjekty neriadia.

Výnosom Ministerstva financií SR č. MF/11251/2004-42 z 8. decembra 2004, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o hospodárení rozpočtových organizácií a príspevkových organizácií a ktorým sa mení Výnos Ministerstva financií MF SR z 25. februára 2004 č. 2252/2004-44 v znení neskorších predpisov (poznámka autora: rovnako ani jeho novelou, a to zverejnenom vo Finančnom spravodajcovi Ministerstva financií SR pod č. 24/2016 Opatrením Ministerstva financií Slovenskej republiky z 11. augusta 2016 č. MF/017290/2016-421). Predmetné  opatrenie sa vzťahuje povinne len na štátne rozpočtové a príspevkové organizácie. Je vhodné dodať, že uvedený Výnos Ministerstva financií Slovenskej republiky môže predstavovať vzor pre spracovanie internej smernice, pričom ustanovenia predmetného Výnosu nie sú pre samosprávu a zriaďovateľov samosprávy obligatórne.

Použitie verejných prostriedkov

Výdavky  na reprezentáciu a propagáciu môžu byť použité:

  • v nevyhnutnom rozsahu, ak si to vyžadujú, reprezentačné, pracovné a spoločenské, či osobité dôvody na pohostenie pri oficiálnych návštevách a
  • na ďalšie výdavky spojené s pobytom oficiálnych hostí.
  • na občerstvenie účastníkov pracovných porád, konferencií a iných pracovných stretnutí, či rokovaní,
  • na občerstvenie  pri konaní kultúrnych obecných podujatí (prípadne obecných knižníc, škôl, zápisov detí do školy, uvítanie detí do života v obci).

 

Upozornenie

Verejné prostriedky možno použiť len v prípade, ak sú zahrnuté v rozpočte subjektu územnej samosprávy.

 V súvislosti s použitím verejných prostriedkov na účely reprezentácie a propagácie spomínam, že organizácia nemusí mať v účinnosti internú smernicu, pričom, ale jej existencia je prínosná pre zadefinovanie finančných limitov použitia prostriedkov a určenia účelov použitia.

Propagácia má výraznú spätosť s reprezentáciou, a to najmä vo vzťahu k tretím osobám – t. j.  mimo zakladateľskej a zriaďovateľskej pôsobnosti obce. Propagáciu subjektu územnej samosprávy možno zabezpečiť prostredníctvom médií, časopisov, súťaží, novín, porád a konferencií a podobne.

 

Aj  na  tieto účely odporúčam vystavenie objednávky s priložením pozvánky na predmetnú akciu, či inú činnosť (oznámenie, zmluvné zabezpečenie a podobne).

 

Výnimky z používania verejných prostriedkov na reprezentáciu a propagáciu sú nasledovné:

  • rokovania obecného zastupiteľstva, komisií obecného zastupiteľstva a obecnej rady (Poznámka autora: Obce v praxi rozpočtujú bežné výdavky na chod orgánov obce prostredníctvom programového rozpočtu výdavkov s určením hlavnej kategórie ekonomickej klasifikácie rozpočtovej klasifikácie – 637026 Odmeny a príspevky),
  • použitie prostriedkov pre svoju zriadenú rozpočtovú, príspevkovú alebo preddavkovú organizáciu, či obecnú políciu,
  • vecné dary a darčeky, ktoré nemajú charakter propagácie a reprezentácie,
  • zľavy pre odberateľov,
  • výdavky na školenia, kurzy, semináre pre zamestnancov a vedúcich zamestnancov,
  • výdavky na periodickú tlač a neperiodickú tlač (Ak nemajú propagačný charakter obce, organizácie, školy.),
  • úhrady stravy pre zamestnancov a osoby pracujúce na základe dohody o pracovnej činnosti, či vykonaní práce (mimo pracovného pomeru),
  • cestovné náhrady (pri pracovných cestách, pri dočasnom pridelení na výkon práce, fyzickým osobám činným na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré plnia pre subjekt územnej samosprávy úlohy a nie sú k právnickej osobe alebo fyzickej osobe v pracovnoprávnom vzťahu a podobne),
  • poskytovanie finančných darov a účelových darov vo forme finančných dotácií a grantov s verejnoprospešným zámerom (v súlade so zákonom č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov),
  • výdavky na ošatné pre matrikárky podľa zákona.

 

Dr. Jozef Sýkora, MBA

 

Viac o prípadoch porušenia normatívnych aktov v praxi nájdete v najnovšom vydaní časopisu Zriaďovateľ