Školské výchovno-vzdelávacie zariadenia

V článku sa dozviete čo tvorí sústavu školských zariadení, aký je význam školských zariadení, ako vymedzuje školské výchovno-vzdelávacie zariadenia školský zákon.

Veľká novela školského zákona

Dňa 1. januára 2022 nadobudli účinnosť 3 dôležité novely zákonov, a to:

  • novela č. 413/2021 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 209/2018 Z. z.
  • novela č. 414/2021 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
  • novela č.415/2021 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

 

Školský zákon obsahuje ustanovenia, ktoré sa týkajú nielen samostatných školských zariadení, ale aj tých školských zariadení, ktoré tvoria súčasť základných škôl a stredných škôl.

V školských zariadeniach sa uplatňuje ako základný dokument výchovný program, ktorý vydáva riaditeľ školy alebo riaditeľ školského zariadenia po prerokovaní v pedagogickej rade školy alebo v pedagogickej rade školského zariadenia.

Novela č. 415/2021 Z. z. priniesla novinku, ktorou je štátny výchovný program pre školské zariadenia; štátny výchovný program ponúka škole alebo školskému zariadeniu možnosť ho v plnom rozsahu prijať ako vzorový, alebo doplniť o osobitosti výchovy a podmienok v školskom zariadení a takto ho zaradiť aj ako súčasť školského vzdelávacieho programu, čím sa zníži administratívna záťaž najmä pre väčšie školy. Zároveň sa špecifikujú tie školské zariadenia, pre ktoré je požiadavka výchovného programu povinná:

  • školský klub detí
  • centrum voľného času
  • školský internát
  • diagnostické centrum,
  • reedukačné centrum,
  • liečebno-výchovné sanatórium

Termín na zverejnenie výchovného programu školského zariadenia do 60 dní od jeho schválenia.

Po novom škola má možnosť vypracovať jeden dokument pre všetky organizačné zložky, stupne vzdelania aj odbory vzdelania. To znamená, že ak je súčasťou školy školské výchovno-vzdelávacie zariadenie, výchovný program tohto školského výchovno-vzdelávacieho zariadenia môže byť súčasťou školského vzdelávacieho programu školy.

 

Vyhlášky ako vykonávacie predpisy školského zákona

S prihliadnutím na obsahovú rozsiahlosť školského zákona a skutočnosť, že ide o zákonnú normu, sa predpokladalo, že niektoré podrobnosti, ktoré vzhľadom na ich detailný charakter nemusia byť obsiahnuté v zákone, avšak sú nevyhnutné pre jeho aplikáciu v praxi, sa upravia v jednotlivých vyhláškach.

Na základe splnomocňovací ustanovení školského zákona tak boli vytvorené a schválené jednotlivé vyhlášky (napr. vyhláška o materskej škole, vyhláška o základnej škole, vyhláška o jazykovej škole, vyhláška o špeciálnej škole a ďalšie), ktoré v jednotlivých druhoch škôl bližšie určujú podrobnosti o:

  • organizácii výchovno-vzdelávacej činnosti,
  • prevádzke,
  • integrácii detí a žiakov zdravotne znevýhodnených,
  • hodnotení a klasifikácii,
  • materiálno-technickom vybavení.

 

Vyhlášky o školských zariadeniach

Aj v prípade školských zariadení sú podrobnosti súvisiace s ich činnosťou následne upravené v jednotlivých vyhláškach o:

  • školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach,
  • škole v prírode,
  • zariadeniach školského stravovania,
  • zariadeniach poradenstva a prevencie,
  • špeciálnych výchovných zariadeniach.

 

  1. Sústava školských zariadení

Školské výchovno-vzdelávacie zariadenia patria do sústavy školských zariadení. Sústava školských zariadení je upravená v deviatej časti školského zákona a okrem školských výchovno-vzdelávacích zariadení ju tvoria aj

  • špeciálne výchovné zariadenia
  • zariadenia poradenstva a prevencie
  • školské účelové zariadenia

Za školské zariadenia považujeme len tie výchovno-vzdelávacie inštitúcie, ktoré sú podľa zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zaradené do siete škôl a školských zariadení, a na základe toho majú v našich právnych podmienkach oprávnenie uskutočňovať výchovu a vzdelávanie.

Školské zariadenia existujú ako samostatné právnické osoby, alebo sú súčasťou školy. O tejto skutočnosti rozhoduje zriaďovateľ. Zariadenie poradenstva a prevencie je právnickou osobou. Zariadenie poradenstva a prevencie nemožno zriadiť ako súčasť školy. Školský klub detí možno zriadiť iba ako súčasť školy.

 

Význam školských zariadení

Cieľom školských zariadení je nadväzovať svojou činnosťou na výchovno-vzdelávací proces v škole a zabezpečovať podľa výchovného programu školského zariadenia zmysluplné využívanie voľného času.

 

  1. Školské výchovno-vzdelávacie zariadenia

 

Školský zákon v § 113 definuje, ktoré výchovno-vzdelávacie inštitúcie patria medzi školské výchovno-vzdelávacie zariadenia.

Školskými výchovno-vzdelávacími zariadeniami sú:

  • školský klub detí,
  • centrum voľného času,
  • školský internát.

 

Toto členenie vyplýva z povahy činností, ktoré jednotlivé školské výchovno-vzdelávacie zariadenia v súlade zo školským zákonom zabezpečujú.

Školské výchovno-vzdelávacie zariadenia zabezpečujú výchovu a vzdelávanie v čase mimo vyučovania aj v čase školských prázdnin, pričom pri týchto činnostiach nadväzujú  na vedomosti, zručnosti a schopnosti získané výchovou a vzdelávaním v škole a rozvíjajú ich.

 

Podrobnosti o činnosti školských výchovno-vzdelávacích zariadení upravuje vyhláška Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR č. 22/2022 Z. z. o školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach, ktorá nadobudla účinnosť dňa 1. februára 2022. Táto vyhláška nahradila vyhlášku Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 236/2009 Z. z. o školskom internáte a vyhlášku Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 306/2009 Z. z. o školskom klube detí, školskom stredisku záujmovej činnosti, centre voľného času, školskom hospodárstve a stredisku odbornej praxe. Cieľom novej vyhlášky je najmä:

  • reflektovanie zmien, ktoré priniesla novela školského zákona a
  • úprava a sprehľadnenie organizácie výchovno-vzdelávacej činnosti školského klubu detí, centra voľného času a školského internátu.

Výchova a vzdelávanie ako dôležité a nevyhnutné súčasti výchovno-vzdelávacieho procesu sú vzhľadom na svoj význam ako základné pojmy vymedzené už v § 2 školského zákona, pričom:

  • výchovou sa rozumie komplexný proces učenia a socializácie zameraný na dieťa alebo žiaka s cieľom rozvíjať jeho osobnosť po stránke telesnej a duševnej,
  • vzdelávaním sa rozumie cielene organizovaný a realizovaný proces výchovného a vzdelávacieho pôsobenia a učenia zameraného na rozvoj dieťaťa alebo žiaka v súlade s jeho predpokladmi a podnetmi, ktoré stimulujú jeho vlastnú snahu stať sa harmonickou osobnosťou.

 

Výchovno-vzdelávacia činnosť

Z uvedeného vyplýva, že výchovno-vzdelávacia činnosť, ktorá sa uskutočňuje v škole alebo v školskom zariadení, je zameraná na zabezpečenie podmienok, organizácie a realizácie výchovno-vzdelávacieho procesu s cieľom, ktorý pomáha všestrannému osobnostnému rozvoju, ale s podmienkou, že každá táto výchovno-vzdelávacia inštitúcia využíva iné stratégie, prostriedky a metódy na dosiahnutie daného cieľa.

 

V súvislosti so školskými výchovno-vzdelávacími zariadeniami za zmienku stojí aj zavedenie pojmu inkluzívne vzdelávanie, ktoré priniesla novela školského zákona č. 415/2021 Z. z. a ktoré je nevyhnutné uplatňovať aj v rámci činnosti školského výchovno-vzdelávacieho zariadenia. Podľa § 2 písm. ai) sa inkluzívnym vzdelávaním rozumie spoločná výchova a vzdelávanie detí, žiakov, poslucháčov alebo účastníkov výchovy a vzdelávania, uskutočňovaná na základe rovnosti príležitostí a rešpektovania ich výchovno-vzdelávacích potrieb a individuálnych osobitostí a podporujúca ich aktívne zapojenie do výchovno-vzdelávacích činností školy alebo školského zariadenia.

 

Autor: JUDr. Žaneta Surmajová, PhD.

 

Zdroj: Raabe