Strana maďarskej komunity navrhuje nový systém financovania národnostného školstva
Strana maďarskej komunity navrhuje, aby zákon bral do úvahy prirodzene nižší počet žiakov v školách s vyučovacím jazykom národnostných menšín.
Strana maďarskej komunity žiada, aby bol v školskom zákone definovaný pojem národnostné školstvo pre školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín. Navrhuje tiež, aby pre národnostné školstvo vytvorili vlastný pedagogický ústav. Strana rovnako navrhuje nový systém financovania národnostného školstva, na základe ktorého by školy s vyučovacím jazykom národnostných menšín vyňali zo súčasného systému financovania regionálneho školstva. Na dnešnej tlačovej besede Strany maďarskej komunity to povedala podpredsedníčka SMK pre školstvo a kultúru Beáta Kiss.
Strana chce, aby tieto školy financovali špecifickým spôsobom, ktorý berie do úvahy prirodzene nižší počet žiakov na všetkých stupňoch základných a stredných škôl s vyučovacím jazykom národnostných menšín. Kiss dnes uviedla, že stratégia SMK pre školstvo má dva piliere. Prvým sú návrhy pre vládu SR v rámci pripomienkovania dokumentu Učiace sa Slovensko a druhým sú návrhy na riešenie situácie, kým sa vytvoria optimálne podmienky pre národnostné školstvo v rámci legislatívy.
V rámci druhého piliera chce strana vytvoriť dotačný systém pre školy s vyučovacím jazykom maďarským pomocou nadácie. Tento dotačný systém by podporoval dlhodobé programy pre deti v predškolskom veku, tiež vznik nových cirkevných materských škôl a jasiel a materských škôl v zriaďovateľskej pôsobnosti samospráv. Pomocou nadácie by tiež chceli podporiť rozšírenie siete školských autobusov. Strana už teraz vyznačila 17 trás, kde je potrebný školský autobus na prepravu detí do škôl s vyučovacím jazykom maďarským. Strana zatiaľ nekonzultovala svoj návrh so samosprávami a preto konkrétne trasy ešte nechceli menovať. Nadácia by tiež mala podporiť financovanie škôl s menším počtom detí, keďže normatívne financovanie podľa SMK pre mnoho škôl nestačí na normálne fungovanie. Kiss hovorí o takmer 120 školách, kde normatívne financovanie nestačí. Ďalším bodom podpory by bolo zlepšenie infraštruktúry škôl, kde pre menšie počty žiakov nevedeli využiť fondy EÚ.
Zdroj: Spravodajstvo SITA