Účtovanie školskej jedálne zriaďovateľom
V účtovaní školskej jedálne v prostredí základných či materských škôl a školských jedální bez právnej subjektivity (prostredníctvom obce) sa niekedy vyskytujú nejasnosti.
Obec účtuje o školskej jedálni v podmienkach zriadenej organizácie (preddavkovej organizácie), a to spôsobom, ktorý predstavuje účtovanie príjmu za stravné predpisom na nasledujúci kalendárny mesiac a účtovanie príjmu za stravné za skutočne odobratú stravu.
Do konca roka 2017 platí možnosť výberu evidencie príjmu za stravné. Od roku 2018 zákon č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov zavádza tzv. eliminovanie mimorozpočtového hospodárenia. To znamená, že sa pre organizácie ruší možnosť evidovať prostriedky mimo rozpočtu, a to i v prípade príjmu za stravné (s ohľadom na príjem réžie ako príjmu obce).
Od roku 2018 teda rozpočtové i príspevkové organizácie budú rozpočtovať príjem za stravné (od zákonných zástupcov detí, zamestnancov i cudzie osoby) prostredníctvom svojho rozpočtu.
Viac podrobností sa dočítate v časopise Zriaďovateľ, kde nájdete aj podrobný príklad účtovania stravného za školskú jedáleň v prostredí obce, a to od obstarania potravín, spotreby potravín, inkasa preddavku za stravu, zúčtovanie preddavku. Účtovanie je zobrazené v prípade, že obec účtuje prostredníctvom bankového účtu školskej jedálne (mimorozpočtovo) preddavkovo a následne zúčtovaním preddavku a na porovnanie nájdete aj účtovanie školskej jedálne v rozpočtovej organizácii zriadenej obcou, VÚC, ak sa organizácia rozhodla inkasovať stravné podľa skutočného počtu odobratých jedál po skončení mesiaca a stravné nevedie na samostatnom bankovom účte, ale účtuje ho prostredníctvom svojho rozpočtu t. j. prostredníctvom rozpočtových príjmov a rozpočtových výdavkov.