Ukončenie účtovného roka z pohľadu kontrolóra

Príspevok sa venuje odporúčaniam s ohľadom správnosti ukončovania účtovného a rozpočtového roka 2023 a prípadným úkonom. V úvode príspevku sa dozviete bližšie o predmete ukončovacích prác, teda na čo by sa nemalo zabudnúť medziročne. Bližšie sa venujeme inventarizácii majetku, záväzkov a ich rozdielov, pravidlám účtovania rozdielov v rámci inventarizácie za účtovný rok 2023, tvorbe opravných položiek, či rezerv ako aj prípadným škodám a podobne.

Dotácia na úhradu výdavkov obcí a vyšších územných celkov v súvislosti s negatívnymi dôsledkami inflácie - Opatrenie Ministerstva financií SR zo septembra 2023
Dotáciu na úhradu výdavkov obcí a vyšších územných celkov v súvislosti s negatívnymi dôsledkami inflácie možno poskytnúť obci alebo samosprávnemu kraju z rozpočtu kapitoly štátneho rozpočtu a to na úhradu bežných výdavkov súvisiacich s výkonom samosprávnych pôsobností. Platí teda, že pre obce sa vyčleňuje 75 % z celkovej sumy vyčlenenej na dotáciu. Treba dodať, že suma vyčlenená na dotáciu s Vládou SR, zástupcami vyšších územných celkov s republikovými združeniami obcí sa vypočíta podľa počtu obyvateľov danej obce s trvalým pobytom k 1. januáru 2022. 
 
Dotácia sa teda poskytuje samosprávam na základe oznámenia Ministerstva financií Slovenskej republiky a toto oznámenie o poskytnutí dotácie obsahuje identifikačné údaje prijímateľa (názov a sídlo obce, identifikačné číslo), účel, na ktorý sa predmetná dotácia poskytuje, výšku poskytnutej dotácie a informáciu o právach a povinnostiach prijímateľa (obce). 
 
Dotáciu možno použiť teda na krytie bežných výdavkov v roku 2023.
 
Novinka v zákone o účtovníctve
Inventarizácia drobného hmotného majetku sa po novom realizuje vždy a výlučne raz za rok (pozn. autora: teda nie raz za štyri roky ako to bolo v čase do 31.12.2022, uvedené teda už neplatí v súčasnom roku 2023).
Je potrebný príkaz štatutára aj pre zriadené organizácie? Práve s uvedenou otázkou sa v praxi stretávam často. Zriaďovateľ môže určiť (a v praxi spravidla určí) všeobecný (generálny) príkaz starostu obce k vykonaniu inventarizácie (v rámci konsolidovaného celku, teda aj za zriadené rozpočtové a príspevkové organizácie). V praxi tento príkaz obsahuje najmä:
termíny vykonania samotnej inventarizácie, resp. čiastkových inventúr,
termíny predloženia výstupov obci, mestu alebo vyššiemu územnému celku,
termín, ku ktorému sa vykonáva inventarizácia majetku, záväzkov a ich rozdielov,
harmonogram výkonu inventarizácie,
menovanie členov komisií (obecný úrad),
odporúčania k menovaniu členov komisií v zriadených organizáciách (napríklad, že majú byť nepárne komisie, ktoré menuje štatutár organizácie a podobne) a tiež aj
upozornenia k inventarizovaniu majetku zriaďovateľa, či majetku spravovaného rozpočtovou alebo príspevkovou organizáciou zriadenou obcou, mestom alebo vyšším územným celkom. 
 
Použitie rezervného fondu v obci na konci rozpočtového roka 
Prostriedky rezervného fondu môže obec na základe rozhodnutia svojho zastupiteľstva použiť aj na úhradu záväzkov bežného rozpočtu, ktoré vznikli v predchádzajúcich rozpočtových rokoch, maximálne v sume prebytku bežného rozpočtu vykázaného za predchádzajúci rozpočtový rok. Vždy tieto prostriedky v novom rozpočtovom roku vstupujú do rozpočtu ako prostriedky finančných operácií a ich zapojenie do rozpočtu v nasledujúcom roku má za následok schodok bežného rozpočtu. Novelou zákona č. 365/2022 Z. z. je možné do 31. decembra 2023 použiť prostriedky rezervného fondu na základe rozhodnutia zastupiteľstva počas obdobia energetickej krízy na úhradu bežných výdavkov. 
 
PhDr. Jozef Sýkora, MBA
finančný kontrolór
 
Viac o vyúčtovaní preddavkov, inventarizácii či škodovej komisii nájdete v článku v časopise Zriaďovateľ 1 – 2/2024.