Zriaďovatelia by mali zvýšiť záujem o organizáciu letných škôl
Pri letných školách, ktoré majú pomôcť aj s upevnením učiva, je potrebné zvýšiť záujem škôl o ich organizáciu.
Podľa Centra vzdelávacích analýz je potrebné zamerať sa na školy s vysokým podielom žiakov s ťažkosťami zapájať sa do dištančnej výučby. Tieto školy by mali byť viac informované o dôležitosti a význame letných škôl. Tiež by mali proaktívne a adresne oslovovať najviac zasiahnuté školy. K zvýšeniu účasti ohrozených žiakov by mohol dopomôcť manuál pre školy a súčinnosť medzi terénnymi pracovníkmi a školami pri informovaní rodičov a žiakov o dôležitosti letných škôl a pri získavaní súhlasu na účasť detí v nich. Centrum radí aj zbierať údaje o letných školách, napríklad koľko a akých žiakov sa reálne zapojilo a aké mali školy ťažkosti pri organizovaní.
Na čo klásť dôraz?
Centrum skonštatovalo, že je tiež potrebné upraviť organizáciu letných škôl tak, aby boli čo najviac kompenzačné z hľadiska nadobúdania vedomostí a zručností mládeže. „Podľa výsledkov výskumu a zahraničných skúseností by letná škola mala trvať najmenej päť týždňov, vzdelávacia zložka by mala zaberať najmenej tri až štyri hodiny denne a vzdelávanie by sa malo uskutočňovať v menších skupinách, maximálne 15 žiakov a žiačok,“ vysvetlilo. Dôraz by sa mal klásť na vyučovací jazyk a matematiku. Ministerstvo školstva finančne podporí letné školy, ktoré sa uskutočnia posledné tri augustové týždne. Sú stanovené dva moduly, krátky a dlhý týždeň. Ministerstvo pošle 600 eur za krátky týždeň, ktorý predstavuje päť hodín denne od pondelka do piatka. Za dlhý týždeň, v ktorom sa bude vyučovať šesť až osem hodín denne od pondelka do piatka, rezort zaplatí tisíc eur.
Zvýšenie finančných prostriedkov
Analytici z centra navrhli zvýšiť finančné prostriedky na organizáciu letných škôl, a to v závislosti od počtu zapojených škôl, respektíve detí a dĺžky letnej školy. Podľa ich prepočtov, napríklad štyri týždne trvajúce letné školy pre 20 percent „offline“ žiakov by ministerstvo stálo približne 3,7 milióna eur. Ministerstvo na tohtoročné letné školy vyčlenilo 422 500 eur. Minulý rok podporilo 244 projektov letných škôl sumou 375 800 eur.
Ako to bolo minulý rok?
Z minuloročných údajov o letných školách možno odhadnúť, že do letných škôl sa nedostalo minimálne 92 percent detí, ktoré sa počas dištančnej výučby neučili prostredníctvom internetu. Pre tieto deti, ktoré sa najčastejšie učili z vytlačených pracovných listov, mohli mať letné školy najväčší zmysel. Z údajov vyplýva aj to, že letné školy sa v menšej miere zorganizovali v tých krajoch, kde bol najvyšší podiel žiakov nezapojených do online dištančnej výučby.
V prepočte na počet škôl sa najviac letných škôl zorganizovalo v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji a najmenej to bolo v Bratislavskom, Košickom a Prešovskom kraji „Pritom práve v Košickom a Prešovskom kraji bolo na jar 2020 najviac detí, ktoré sa do dištančnej výučby zapájali offline spôsobom,“ podotkol analytik CVA Juraj Čokyna. Ako problém vníma CVA aj krátke trvanie letnej školy, nevymedzenie rozsahu vzdelávacej zložky a široký záber letných škôl. Doplnilo, že výsledky výskumu ukazujú, že zlepšenie vzdelávacích výsledkov žiakov počas letnej školy prináša len relatívne intenzívny vzdelávací program.
Zdroj: netky.sk