Kaleidoskop – marec 2023

Dobrý deň,

vedeli ste, že 23.3. je Svetový deň medveďov? Všetkých, bez výnimky. Medvede na celom svete sú ohrozené v dôsledku úbytku ich teritórií kvôli činnosti človeka, klimatických zmien, priamym kontaktom s ľuďmi, zneužívaním v zábavnom priemysle a ázijskej medicíne.

Vyskytujú sa v Európe, Ázii aj v Amerike, v minulosti žili aj v horách na severozápade Afriky, kde však boli vyhubené v 2. polovici 19. storočia.

V súčasnosti žije v prírode osem druhov medveďov: medveď hnedý, medveď biely, medveď ušatý, medveď okuliarnatý, panda veľká, medveď čierny, medveď pyskatý a medveď malajský. V marcovom Kaleidoskope sme si pripravili pre Vás výber zaujímavých faktov, úloh a aktivít, ktoré viac alebo menej súvisia práve s medveďmi. Veríme, že sa pri nich zabavíte a aj dozviete niečo nového .

Redakcia

Biológia - Medveď jaskynný

Obýval Európu v období starších štvrtohôr, väčšina nálezov jeho fosílií pochádza z jaskýň. Tieto kosti ako prvý pripísal medveďovi nemecký pastor Johann Friedrich Esper v roku 1774. O dvadsať dokov neskôr anatóm z univerzity v Leipzigu Johann Chrisitian Rosenmüller medveďa pomenoval.
Jaskynné medvede mali širokú lebku a strmé čelo, ich kostra je porovnateľná s kostrou medveďa hnedého a medveďa bieleho.
Pripravili sme si pre vás pracovný list zameraný na život medveďa hnedého, sme zvedaví, ako si s ním poradíte.

Tematický celok:

  • Spoločenstvá organizmov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Spracovať informácie o spoločenstvách organizmov vyhľadané z rôznych zdrojov.

Stiahnite si dokument

Fyzika - Opité medvede

Vedeli ste o tom, že medvede (najmä staršie šelmy) často vyhľadávajú prezreté plody malín, čučoriedok, sliviek, hrušiek a jabĺk, v ktorých už prebieha proces kvasenia, aby sa vedome dostali do euforického stavu. Zvieratá takto pri prijímaní potravy zároveň požívajú aj alkohol. Aj napriek skutočnosti, že jeho prítomnosť je v takto kvasiacom ovocí nízka, zjedením väčšieho množstva potravy dostane chlpáč dostatočnú dávku, aby sa dostal do podnapitého stavu.
Na realizáciu experimentu v našom pracovnom liste budete potrebovať alkohol. No používať ho budete inak ako podnapití chlpáči.

Tematický celok:

  • Skúmanie vlastností kvapalín, plynov, tuhých látok a telies

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Opísať pozorované javy pri skúmaní vlastností telies a látok.
  • Overiť jednoduchým experimentom vybrané vlastnosti kvapalín, plynov a tuhých telies
  • Vytvoriť a prezentovať projekt primeraný obsahu vyučovania.

Stiahnite si dokument

Chémia - Medveď – macko

Zaujímavé je, že indoeurópske jazyky majú pre medveďa nezvyčajne veľa pomenovaní. Hlavným dôvodom by mohol byť strach vysloviť jeho pôvodné meno, lebo to by znamenalo privolať ho. U Germánov pomenovanie pre medveďa vzniklo od slova hnedý „bero“, po anglicky „bear“, nemecky „bär“, švédsky „bjorn“. Slovanské národy sa zamerali na záujem medveďa o med. Jeho názov znamená, že je to ten, ktorý je(dáva) med, alebo vie, kde je med. Baltické národy spájajú medveďa s kožuchom. Litovské pomenovanie „lacis“ a lotyšské „lokys“ pochádza zo slova „tlakis“, čo znamená chlpáč.
Čo pôvodný názov „hrktos“? V pôvodnom indoeurópskom jazyku je to „ničiteľ“.

Tematický celok

  • Látky a ich vlastnosti

  • Významné chemické prvky a zlúčeniny

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Overiť prakticky priebeh, prejavy a výsledky oxidačno-redukčných reakcií.

  • Uviesť príklady prakticky dôležitých chemických reakcií.

  • Používajú odbornú terminológiu na opísanie chemických javov a procesov.

Stiahnite si dokument

Matematika - Medvedie teritórium

Pre medvede je oblasť (teritórium), ktorú obývajú dôležitá najmä z hľadiska ich schopnosti zabezpečiť si existenčné podmienky. Tento priestor si jedince aktívne bránia pred jedincami svojho druhu.
Prekvapivé sú posledné závery výskumov, ktoré naznačujú, že medvede nie sú ani zďaleka tak teritoriálne, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Jedince, ktoré boli sledované sa často pohybovali na obrovskom územnom priestore a prekračovali hranice domnelých medvedích území.
Bežne teritórium medveďa tvorí územie viac ako 20 000 hektárov a jeho plocha sa často prekrýva s teritóriami iných jedincov (dospelých samcov, dospievajúcich jedincov alebo samíc s mláďatami).
Pripravili sme si pre vás pracovný list zameraný na priestorové útvary, ale toto „matematické teritórium“ bude bez prítomnosti medvedích jedincov.

Tematický celok:

  • Geometria a meranie

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Načrtnúť a narysovať obraz kvádra a kocky vo voľnom rovnobežnom premietaní.

  • Vyznačiť na náčrte kvádra a kocky ich viditeľné a neviditeľné hrany a ich základné prvky.

  • Načrtnúť a narysovať sieť kvádra a kocky.

  • Zostaviť na základe náčrtu alebo opisu teleso skladajúce sa z kociek a kvádrov.

Stiahnite si dokument

Prírodoveda - Medvedík obyčajný

... alebo krtonôžka je nočnou morou každého záhradkára. Larvy medvedíka majú poriadny apetít a ohrýzajú korienky rastlín, ktoré vädnú, vysychajú a následne hynú. Medvedíky – krtonôžky sa vyskytujú v celej Európe, dosahujú dĺžku 5 – 7 cm, majú tmavohnedý chrbátik a sivohnedé bruško, telo majú pokryté jemnými chĺpkami.
Na medvedíky – medvede (i keď o niečo väčšie) a ich potravu sme sa zamerali aj v našom pracovnom liste.

Tematický celok:

  • Živočíchy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť opísať vzťah vybraných živočíchov k prostrediu, v ktorom žijú.

Stiahnite si dokument