Hospitácie v materskej škole
Cieľom hospitácie v materskej škole je zistiť stav a úroveň predprimárneho vzdelávania. Viete, akú úlohu má hospitácia v materskej škole, aké má fázy a ako sa vyhnúť najčastejším chybám pri hospitácii?
Jedným z nástrojov vnútornej školskej kontroly v materskej škole je hospitácia, ktorej význam je dlhodobo nedocenený. Jej cieľom je zistiť stav a úroveň predprimárneho vzdelávania. Z metodologického hľadiska je hospitácia jedinou priamou metódou pozorovania pedagogického procesu, a tým i nenahraditeľným nástrojom jeho riadenia.
Hospitáciou ide aj o vzájomné obohatenie účastníkov hospitácie (riaditeľka – učiteľka), ktoré by ich malo posúvať k vyšším odborným a osobnostným kvalitám.
Riaditeľka, resp. zástupkyňa riaditeľky školy vyberá okruhy sledovaných javov prevažne na základe poznania kvality práce učiteľky a dĺžky pedagogickej praxe.
Séria hospitácií u jednej učiteľky by mala poskytnúť celkový obraz o jej pedagogickej práci, profesionalite, ale aj o úrovni vzdelávacích výsledkov detí a ich osobnostného rozvoja. Sumarizácia všetkých vykonaných hospitácií podáva celkový obraz o výchovno-vzdelávacej činnosti v škole.
Sledované okruhy/oblasti:
1. Podmienky výchovy a vzdelávania
• Personálne podmienky – osobnosť učiteľky – profesionálny štýl práce, úroveň vystupovania a správania, spolupráca s rodinou, vzťah k deťom, jazykový a spisovný prejav.
• Materiálno-technické podmienky – zabezpečenie ponuky na činnosti manipulačné, konštruktívne, tvorivé, poznávacie, pohybové, využívanie IKT, kompenzačných pomôcok.
• Priestorové podmienky – využívanie špeciálnych učebných priestorov, školského areálu, členitosť, variabilita hrových kútikov, estetická úprava prostredia.
• Psychosociálne podmienky – adaptácia nových detí, celková atmosféra, rešpektovanie rozvojových možností a schopností detí, dodržiavanie stravovacieho a pitného režimu, rešpektovanie potreby odpočinku, príp. aj spánku niektorých detí, pobytu vonku, striedanie spontánnych a riadených činností.
2. Realizácie výchovno-vzdelávacej činnosti
• Organizácia výchovno-vzdelávacej činnosti – využitie organizačných foriem predprimárneho vzdelávania – učenie učiteliek, krúžková činnosť, školské výlety, organizácia učenia detí.
• Metódy výchovno-vzdelávacej činnosti – adekvátnosť využitia motivačných, expozičných, fixačných a hodnotiacich metód.
• Interakcia a komunikácia – vzájomná akceptácia, kooperácia, komunikácia, prosociálne správanie, spätná väzba.
3. Výsledky učenia detí
• Pohybový rozvoj detí
• Jazykový prejav detí
• Tvorivosť detí
• Kooperácia, spolupráca medzi deťmi
• Riešenie problémových úloh deťmi
• Praktické návyky a zručnosti detí
• Hodnotiace a sebahodnotiace zručnosti detí
Pozrite si, aké sú fázy hospitačnej činnosti.
Chyby pri hospitácii
Najčastejšie chyby, ktorých sa riaditeľky pri hospitácii dopúšťajú:
• Haló efekt – prvý dojem ovplyvňuje sledované javy a činnosti.
• Predsudky – názor sa vytvára na základe prijímania nekritických, nepodložených názorov iných.
• Figúra v pozadí – priaznivé alebo nepriaznivé prostredie ovplyvňuje dojem zo skúmaných javov, činností.
• Tradície – dlhodobé skúsenosti skresľujú skutočnosť.
• Tendencie k priemeru – z obavy priradiť vysoký alebo nízky stupeň javu sa zvolí priemerný.
• Vplyv momentálneho psychického stavu – pod vplyvom nálady sa hodnotí neobjektívne.
• Projekcia – očakávanie, priraďovať vlastné predstavy sledovaným javom, činnostiam.
• Stereotypizácia a analógia – mechanická aplikácia rovnakých prístupov v podobných situáciách.
Hospitácia je nástrojom vnútornej školskej kontroly, ale aj významnou podmienkou objektívneho hodnotenia pedagogickej činnosti učiteľky zo strany riaditeľky. Objektívnosť hospitácie bude závisieť najmä od vopred stanovených hodnotných, konkrétnych a preukázateľných cieľov, spôsobu získavania pozorovaných javov a ich zaznamenávania a správnosti interpretácie sledovaných javov.
Viac o hospitácii sa dozviete v publikácii Materská škola a jej riadenie.
Komentáre