Rozdiel medzi „zástupcom štatutárneho orgánu“ a „zástupcom riaditeľa“
Riaditeľovi školy v praxi spôsobuje častý problém spájanie činností a zamieňanie „zástupcu štatutárneho orgánu“ za „zástupcu riaditeľa“.
Ide o situáciu, ak chce „vymeniť“ svojho štatutárneho zástupcu, ktorý má oprávnenia zastupovať ho v čase jeho neprítomnosti. Aký je teda medzi týmito funkciami rozdiel?
Ako vyplýva z predchádzajúceho textu, zástupca štatutárneho orgánu vykonáva právne úkony za zamestnávateľa spravidla v čase neprítomnosti riaditeľa v rozsahu svojho poverenia. Znamená to, že oprávnenia dostal iba na základe „poverenia“ riaditeľom, ktorý toto poverenie môže kedykoľvek zrušiť.
Poverenie zastupovaním riaditeľa v čase jeho neprítomnosti nie je dohodnutý druh práce, ktorý uvádza zamestnávateľ do pracovnej zmluvy. Ak riaditeľ takéto poverenie zruší, zamestnanec naďalej vykonáva druh práce dohodnutý v pracovnej zmluve.
Funkcia „zástupca riaditeľa“, na rozdiel od poverenia zastupovaním riaditeľa v čase jeho neprítomnosti, je kariérová pozícia pedagogického zamestnanca a zároveň dohodnutý druh práce, ktorý má zamestnanec uvedený v pracovnej zmluve.
Takto dohodnutý druh práce možno zmeniť iba vzájomnou dohodou medzi zamestnávateľom a zamestnancom, nie jednostranným rozhodnutím zamestnávateľa, tak ako je to pri poverení.
Podrobnejšie informácie o tejto problematike získate v publikácii Personalistika v práci riaditeľa školy.
Komentáre