Experiment s rómskymi žiakmi školy nerozbehli
Problémy s rómskymi žiakmi mal riešiť špeciálny učebný plán. Radnica ho chcela od septembra zaviesť na základných školách Krčméryho, Novozámocká a Sčasného ako experiment. Nakoniec od toho ustúpila.
„Pokiaľ ide o uplatnenie experimentu, ministerstvom sú uprednostňované školy s monolitným zložením rómskej populácie, čo z celoškolského aspektu nie je ani v jednej z uvedených škôl,“ povedal nám vedúci odboru školstva Vladimír Ďuga.
Výchovné predmety
Odbor školstva mal v spolupráci s riaditeľmi ZŠ vypracovať samostatný učebný plán pre ročníky 5 až 9, ktorý zohľadní špecifiká škôl s prevahou rómskych žiakov. Aspoň taký bol pôvodný zámer poslancov. Svoje uznesenie ale tesne pred prázdninami zmenili. O experimente sa v ňom už nehovorí, ani o samostatnom učebnom pláne. Poslanci ho nahradili termínom „školský vzdelávací program s akcentom na využitie disponibilných hodín v učebnom pláne so zameraním na výchovné predmety“. V novom uznesení sa ďalej píše, že riaditelia „vypracujú komplexný program mimoškolskej činnosti s osobitným zameraním na mentalitu rómskej populácie“.
Diskriminačný plán?
„Nové uznesenie bolo navrhnuté z dôvodu, že v tom predchádzajúcom bolo viacero pochybení, bolo v rozpore so školskou legislatívou. Napríklad vypracovanie učebného plánu je v plnej kompetencii riaditeľa školy - túto povinnosť nemožno prenášať na vedúceho odboru školstva,“ povedal nám Vladimír Ďuga. Potvrdil, že zavedenie experimentu je podmienené súhlasom ministerstva. Po preverení situácie vraj nakoniec mesto ani nepodalo žiadosť, pretože sú uprednostňované školy s monolitným zložením rómskych žiakov. To nie je prípad Nitry - aspoň zatiaľ. „Samostatný učebný plán pre rómske deti na zmiešanej škole by bol vnímaný ako diskriminačný,“ tvrdí učiteľ, ktorý nechce byť menovaný.
Päť asistentov
Riaditelia troch základných škôl už podľa Ďugu zakomponovali do učebných plánov hodiny s akcentom na rozvoj vedomostí a zručností rómskych žiakov. „Výber krúžkov bol orientovaný tak, aby sa do záujmovej činnosti zaradil čo najvyšší počet rómskych žiakov. Riaditelia spolupracujú s Ústavom romologických štúdií UKF v Nitre,“ poznamenal Ďuga. Z pôvodného uznesenia poslancov zostala bez zmeny len časť, ktorá sa zaoberá asistentmi. „Do konca kalendárneho roka sú vykryté finančné požiadavky na troch asistentov učiteľa na ZŠ Krčméryho a po jednom asistentovi na ZŠ Novozámocká a ZŠ Sčasného,“ upresnil vedúci odboru. Či si asistenti udržia miesta aj v novom kalendárnom roku, záleží od poslancov, ktorí budú schvaľovať rozpočet.
Čisto rómska škola?
Základné školy Krčméryho, Novozámocká a Sčasného sa počtom záškolákov a problémových žiakov vymykajú priemeru. Podľa správy, ktorú pred časom dostali mestskí poslanci, sa v nich sústreďujú žiaci, ktorí pochádzajú „zo sociálne znevýhodneného prostredia a z prostredia marginalizovaných rómskych komunít žijúcich na území mesta“. V správe sa tiež píše, že rodičia detí majoritného obyvateľstva nemajú záujem zapisovať deti do spomínaných škôl: „Tým sa počet žiakov predovšetkým na ZŠ Krčméryho a ZŠ Novozámocká výrazne znížil.“
Na Krčméryho mali v uplynulom školskom roku 74,3 percent rómskych žiakov, na Novozámockej 40,2% a na Sčasného 32,3%. „Perspektíva je taká, že ak nebudeme zvyšovať počet žiakov majoritného obyvateľstva, staneme sa čisto rómskou školou,“ konštatovalo nedávno vedenie ZŠ Novozámocká.
Zdroj: SITA (NItrianske noviny)
Komentáre