Exkurzia ako jedna z možností zmysluplného učenia

27.01.2012
Vzdelávanie a výchova

Exkurzia je pre školy s alternatívnymi prístupmi príležitosťou „byť tam“, teda na miestach, kde prebieha konkrétny skutočný život a je zabezpečená jedna zo základných podmienok zmysluplného učenia - priama skúsenosť.

Ak má byť exkurzia učením prepojeným so životom, musí byť dôkladne pripravená, zrealizovaná a počas vyučovania v triede dostatočne využitá. Prvým krokom pre učiteľa by mala byť príprava vyučovacieho obsahu (čo chce deti prostredníctvom exkurzie naučiť, čo si majú zapamätať, zažiť).

Odporúčania pre učiteľa:

  • Vybrať miesto exkurzie. Niekedy je vhodné miesto exkurzie vybrať spoločne so žiakmi prostredníctvom brainstormingu. Osvedčilo sa tu najmä u starších žiakov.
     
  • Vopred sa oboznámiť s prostredím, v ktorom sa exkurzia bude konať.
     
  • Podrobne preskúmať všetky možnosti a podmienky vzdelávacieho a výchovného vplyvu.
     
  • Často je potrebné o umožnenie exkurzie požiadať – osloviť listom (týka sa to návštevy inštitúcie, výrobného podniku, peňažného ústavu a podobne). K žiadosti je niekedy potrebné pripojiť aj abecedný zoznam žiakov.
     
  • Súčasťou organizačno-technickej stránky prípravy exkurzie je aj zápis do knihy exkurzií (miesto, trieda, počet žiakov), prípadne vyplnenie príslušného tlačiva. (Organizácia pobytu žiakov v mimo školských priestoroch je v jednotlivých školách riešená individuálne. Používajú vlastné tlačivá, predpisy a pravidlá.)
     
  • Niekoľko dní pred plánovanou exkurziou urobí učiteľ výber vhodnej trasy, postará sa o vyzbieranie peňazí (napr. na lístky), vytvorí a prediskutuje so žiakmi pravidlá, ktoré je počas cesty potrebné dodržiavať.
     
  • Na prácu počas exkurzie musia byť dôkladne pripravení aj žiaci. Mali by poznať ciele, obsah, jednotlivé stanovištia aj postupy a spôsoby správania sa pri realizácii jednotlivých úloh, aj exkurzie ako celku.
     
  • V triedach, v ktorých sa používajú alternatívne prvky, napríklad v triede s uplatňovaním model ITV, učiteľ počas prípravných fáz vytvorí kľúčové učivo aj aplikačné úlohy. Niektoré úlohy môžu deti riešiť počas cesty, niektoré priamo na mieste exkurzie. Sú zamerané na zber informácií a korešpondujú s Gardnerovou teóriou viacnásobných inteligencií a Bloomovou taxonómiou.
     
  • Aplikačné úlohy — povinné aj výberové, môžu byť spracované do podoby pracovného listu.
     
  • Priamo pred exkurziou je potrebné upresniť a špecifikovať ciele exkurzie a navrhnúť jej časový plán.
     
  • Vhodné je plán exkurzie pripraviť písomne a zverejniť napríklad na nástenke.
     
  • V deň exkurzie, ak máme pripravené pracovné listy, rozdáme ich žiakom a spoločne si vysvetlíme aplikačné úlohy.

 

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte