Manažment triedy – základ dobrého vyučovania
Ako má učiteľ zvládnuť všetky nároky, aby sa nestal „hračkou“ v rukách svojich žiakov? Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko prináša učiteľom pomôcku – knihu Manažment triedy od Christopha Eichhorna. Slávnostne ju pokrstili Oľga Feldeková a Elena Vacvalová počas spoločenského večera konferencie „Učiteľ nie je Google – nemôže ani nemusí vedieť všetko“ vo štvrtok 5. 6. 2014 v Bratislave.
Christoph Eichhorn pôsobí na Pedagogickej vysokej škole v St. Gallene vo Švajčiarsku. Je diplomovaný psychológ, supervízor a aprobovaný psychologický psychoterapeut. Pracuje vo výchovno-vzdelávacej poradni v Graubündene a tiež ako tréner – špecializuje sa na psychológiu zdravia a sebakoučing. Jeho kniha Manažment triedy sa stala dôležitou pomôckou učiteľov v mnohých krajinách Európy. ,,Medzinárodné prieskumy potvrdzujú, že manažment triedy je základom pre dobré vyučovanie. Hlavnými znakmi manažmentu triedy sú vyučovanie zamerané na prevenciu a dobré vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi. To sú predpoklady k tomu, aby sa žiaci v triede cítili dobre a aby sa aj dobre učili. To je aj pochopiteľné. Ak je totiž počas vyučovania všetko hore nohami a napätie a konflikty medzi žiakmi a učiteľom sa zvyšujú, žiaci sa predsa nemôžu dobre učiť,“ vysvetľuje psychológ Ch. Eichhorn.
Čo hovoria štúdie?
- Ak učiteľ počas vyučovania reaguje na vyrušovanie, vynaloží tak 7 - 18,5 % vyučovacieho času iba na to, aby zabezpečil poriadok = pri 12 ročnej školskej dochádzke sú to približne 1,5 - 2 školské roky!
- Ak však učiteľ predchádza vyrušovaniu, tak na zabezpečenie poriadku vynaloží len 1 - 3,5 % vyučovacieho času.
Štúdia z Rakúska ukazuje, že výkony žiakov sa pri správnom manažmente triedy zlepšujú o 14% pri učiteľoch s nízkymi kompetenciami, pri učiteľoch s vysokými kompetenciami až o neuveriteľných 52%.
Čo znamená vyučovanie zamerané na prevenciu?
Príklad: Žiaci 5. triedy sa práve začali biť, keď ich učiteľka vstúpila do triedy. Videla, ako jeden žiak druhého udrel do chrbta. Vyučovanie sa ešte nezačalo a už musela niekoho napomínať a karhať.
ČO SA STANE V BEŽNOM PRÍPADE?
Učiteľka potrestá žiaka - ale ako? Má opísať nejaký text? Má ho pokarhať pred celou triedou? Má sa ospravedlniť svojmu spolužiakovi? A čo keď povie, že mu ten spolužiak vyplazil jazyk?
Čo by priniesli vyššie uvedené postihy?
Pravdepodobne nič a situácia sa týmto tiež nevyrieši. Na ďalší deň možno opäť dôjde ku konfliktom, len čo žiaci vstúpia do triedy.
MOŽNÉ RIEŠENIE:
Manažment triedy smeruje k tomu, aby k takýmto situáciám vôbec nedochádzalo. Existuje na to niekoľko dobre overených nástrojov:
Konať skôr ako dôjde k vyrušovaniu.
Konať predvídavo
- Vybudovať pozitívny vzťah k žiakom
- Dobrá príprava na vyučovanie
- Nadviazať na predchádzajúce skúsenosti a potreby žiakov
- Nerušivé štruktúry v triede
- Uznanie, chválenie a ohodnotenie
- Zavedenie rituálov
- Poukázanie na prítomnosť
... a veľa iných možností...
Manažment triedy znamená začať konať už v zárodku vyrušovania
Komentáre