Tajomné vrecúško
Tajomné vrecúško
Cieľ aktivity:
Hmatom rozlíšiť geometrický útvar (guľa, kocka, valec), pomenovať daný útvar, jednoducho opísať tvar predmetu na základe zistených vlastnosti, vymodelovať daný geometrický útvar. Postaviť stavbu z telies.
Výkonový štandard:
Zistí (aj len hmatom), pomenuje a približne vymodeluje guľu, kocku valec. Ukáže steny kocky. Postaví stavbu z primeraného množstva stavebnicových dielcov podľa predlohy, podľa pokynov, na danú tému.
Pomôcky:
- väčšie nepriehľadné vrecúško,
- drevené alebo plastové priestorové geometrické útvary – gule, kocky, valce rôznej veľkosti a farby (štyri farby), iné diely zo stavebnice,
- plastelína, resp. iná vhodná modelovacia hmota.
Opis aktivity:
- Deti sedia v kruhu, učiteľka je v strede a má „tajomné vrecúško“.
- Motivácia detí k práci s vrecúškom (chceme odhaliť jeho obsah, ale môžeme to urobiť iba tak, že sa nebudeme do vrecúška pozerať).
- Jedno dieťa pristúpi k učiteľke, vloží ruku do vrecúška, hmatom si vyberie jeden predmet a keď zistí, čo drží v ruke, pomenuje geometrický útvar.
- Predmet ukáže ostatným a tí rozhodnú, či určilo geometrický útvar správne.
- Správne určený útvar sa nevráti späť do vrecúška, nesprávne pomenovaný útvar sa musí vložiť do vrecúška naspať.
- Druhé dieťa zdôvodní správnosť pomenovania, opíše ako daný útvar vyzerá, napríklad kocka má steny, má šesť stien, každá stena vyzerá ako štvorec, má ostré časti — hrany, vrcholy a pod.
- Tretie dieťa môže povedať, čo okolo nás má taký tvar ako vybraný predmet (škatuľa, taburetka, obal na kvetináč).
- Učiteľka pristúpi k viacerým deťom a povie, aby si vybrali z vrecúška konkrétny geometrický útvar – valec, kocku, guľu. Dieťa na základe rozlíšenia hmatom vyberá predmet. Ostatní vždy kontrolujú správnosť výberu. Môžu určiť aj farbu telesa.
- Práca v skupinách pri stoloch. Každá skupina vymodeluje všetky tri telesa v dvoch rôznych veľkostiach.
- Na záver postavia stavbu z vymodelovaných telies podľa vlastnej fantázie, ale môžu ju doplniť aj telesami z vrecúška. Skupina pomenuje svoju stavbu.
- Súčasťou aktivity môže byť aj pracovný list, ktorým podporíte rozlišovanie geometrických útvarov u detí.
Odporúčame: SVET ŠKÔLKARA
Už viete, ako plánovať a realizovať výchovu a vzdelávanie vo vašej materskej škole podľa nového ŠVP? Práve pre vás je tu náš sprievodca, ktorý ponúka riaditeľom a pedagógom v materskej škole aktivity pre všetky vzdelávacie oblasti - a to v súlade s novým Štátnym vzdelávacím programom pre materské školy. Viac informácií.