Obmedzovanie vzťahovej a sexuálnej výchovy nie je cesta, potrebujeme odbornú a citlivú diskusiu

08.10.2024
Vzdelávanie a výchova

Text pripravilo Centrum vzdelávacích analýz, nezávislá analytická a výskumná organizácia, ktorej cieľom je najmä na základe dát a výsledkov výskumu zlepšovať kvalitu školstva. 

O tom, čo sa deti majú v škole učiť, pravidelne prebiehajú odborné, politické, ale aj celkom bežné súkromné diskusie. V prípade niektorých tém sú tieto diskusie značne vyostrené. Jednou z konfliktných tém je aj sexuálna výchova.

Niektoré politické strany sa usilujú o výraznú reguláciu alebo obmedzovanie vzťahovej a sexuálnej výchovy v školách. Napríklad strana KDH je pripravená zmeniť ústavu tak, aby rodičia mali právo odmietnuť účasť svojho dieťaťa na z ich pohľadu ideologicky pokrivenej sexuálnej výchove. Strana SNS sa zase usiluje fakticky zakázať výučbu o inej ako heterosexuálnej orientácii.

Je však dôležité, aby sme sa o tom, čo sa má v školách učiť, rozprávali na základe faktov a dát. Iste, do obsahu vzdelávania sa vždy premietajú aj hodnoty, tradícia a kultúra danej spoločnosti. A v tomto zmysle aj návrhy niektorých politických strán zrejme odrážajú názory, postoje a obavy časti našej spoločnosti. Preto je namieste, aby sme o vzťahovej a sexuálnej výchove v školách diskutovali nielen vecne a odborne, ale aj citlivo a otvorene.

Na druhej strane platí, že mnohé otázky a dilemy ohľadom vzťahovej a sexuálnej výchovy sú v našom kultúrnom okruhu a vo vedeckom poznaní už pomerne dobre zodpovedané. Vďaka tomu máme silný základ, o ktorom sa dá nielen diskutovať, ale aj na ňom stavať.

Pozrime sa teda, čo o vzťahovej a sexuálnej výchove vyplýva z našich ľudskoprávnych záväzkov a vedeckého poznania. A kam by sme mali presmerovať našu pozornosť, aby sme všetkým deťom a mladým ľuďom dokázali zabezpečiť kvalitné vzdelanie v oblasti vzťahov a sexuálneho života.

Deti a mladí ľudia majú na vzťahovú a sexuálnu výchovu právo

Ako prvé treba zdôrazniť, že deti a mladí ľudia majú na komplexnú, primeranú, vedecky podloženú a kultúrne citlivú vzťahovú a sexuálnu výchovu právo. Vyplýva to z viacerých medzinárodných dohovorov, ku ktorým sme sa zaviazali (Dohovor o právach dieťaťa, Dohovor o odstránení všetkých foriem diskriminácie žien, Medzinárodný pakt o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach či Európska sociálna charta).

Otázka teda neznie, či má vzťahová a sexuálna výchova v školách miesto. Dôležité je však zabezpečiť, aby vzdelávanie v tejto oblasti bolo nielen dostupné, ale aj komplexné, vekovo primerané a založené na vedeckom poznaní.

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte