Pozdravujem, chcem sa opýtať, ako je to so započítanou praxou. Začala som pracovať v školstve 1.9.2016, a keďže mi bola predĺžená zmluva, aj tento školský rok budem naďalej pracovať. Od kedy sa mi započíta 1 rok praxe? Je to od 1.9.2017 alebo 1.1.2018? Ďakujem Vám za ujasnenie.
St, 09/13/2017 - 19:59
#1
Započítaná prax
Započítaná prax pre zvýšenie platovej tarify sa na oznámení o výške a zložení funkčného platu uvádza vždy k 31. 12. predchádzajúceho kalendárneho roka pre rok nasledujúci. V praxi to znamená, že na oznámení o výške a zložení funkčného platu k 1. 9. 2016 ste mali uvedenú dĺžku praxe k 31. 12. 2015 0 rokov a 0 dní, resp. mínus 244 dní, na oznámení pre rok 2017 k 31. 12. 2016 ste mali uvedené mínus 122 dní a až k 31. 12. 2017 budete mať 1 rok a 122 dní a od 1. 1. 2018 zvýšenie platovej tarify o 1 %.
Dobrý deň. Som učiteľkou na dôchodku, ale stále ma zaujíma úroveň nášho školstva, kvalita výchovy a vzdelávania žiakov, odbornosť učiteľov, kvalifikačné predpoklady učiteľa na vyučovanie žiakov základných školách a tiež aj situácia, do ktorej sa dostala moja kolegyňa. Táto kolegyňa má 3 roky do dôchodku. Študovala na VŠLD vo Zvolene. Štúdium na tejto škole ukončila 30. 06. 1989 a získala titul Ing. Pracovala v drevárskom podniku, po prepustení si našla prácu učiteľky, kde zastupovala a vyučovala niekoľko mesiacov matematiku. Aby získala kvalifikačné predpoklady na vyučovanie matematiky na ZŠ po odbornej i pedagogickej stránke, prihlásila sa na trojročné štúdium matematiky na UKF KPRV v Nitre a keďže nemala DPŠ, (netýka sa to len jej, ale mnohých ďalších takto študujúcich), bolo jej ponúknuté dvojročné štúdium pedagogiky na katedre pedagogiky UKF, za ktoré riadne zaplatila (zvlášť za matematiku a zvlášť za pedagogiku). V roku 2003 vykonala štátnu skúšku z matematiky i pedagogiky a obhájila záverečnú prácu. UKF FPRV vydala: "Vysvedčenie o rozšírení pedagogickej spôsobilosti" a týmto "štúdiom získala spôsobilosť na vyučovanie matematiky na základných a stredných školách". (Za túto dobu si mohla urobiť bakalára a bola by zvládla aj magistra, veď VŠLD študovala 6 rokov s dvomi malými deťmi a tu zabila 3 roky len preto, aby bola po 18 rokoch nekvalifikovaná!) Po päťročnej praxi vo svojom odbore bola zaradená do 11 platovej triedy. Počas jej pedagogickej práci neostávala stáť na tej istej úrovne, Zapájala sa do rôznych projektov na skvalitňovanie a modernizáciu vyučovacieho procesu, iniciovala vyučujúcich na kontinuálne vzdelávanie, absolvovala dvojročné funkčné štúdium so záverečnou prácou týkajúcej sa integrácie žiakov, čím sa zaoberá dodnes. Na škole riadila dlhé roky školský monitor. V monitore svojho predmetu dosahovali jej žiaci nadpriemerné výsledky, venovala sa talentovaným žiakom, zapájala ich do matematických olympiád s dobrými výsledkami, spoločne sme pripravovali po dva roky žiaka (ona z matematiky a fyziky, ja z chémie) na medzinárodnú olympiádu mladých vedcov (Thajsko, Kórea), kde získal náš žiak striebornú medailu, viedla predmetovú komisiu prírodovedných predmetov, mala na starosti výchovné poradenstvo a mnoho ďalších činností či už v škole alebo v mimoškolskej činnosti s deťmi.
Pani riaditeľka v nástupnom týždni, na zasadnutí rady školy oznámila, že majú na škole nekvalifikovanú učiteľku (18 rokov praxe) a že ju preraďuje do 9. platovej triedy. Nikto nevie dať presnú odpoveď na otázku, prečo je nekvalifikovaná. Pýtam sa, kto urobil chybu, vedenie školy, ktoré neupozornilo zamestnanca na chýbajúce vzdelanie, školský úrad, ktorý neinformoval riaditeľov škôl o zmene zákona, UKF, ktorá poskytovala také štúdium ako uvádzam alebo Ministerstvo čkolwstva SR, ktoré mení zákony od stola? Koľko je takýchto učiteľov a koľko z nich je s dlhoročnou praxou dva - tri roky pred dôchodkom. A čo majú vlastne študovať? Majú si zopakovať pedagogiku, z ktorej majú štátnu skúšku a za ktorú už raz platili? Alebo je štúdium DPŠ na inej vysokej škole viac, ako na škole, ktorá pripravuje budúcich učiteľov? Ako je možné, že učiteľ inej vysokej školy s DPŠ je kvalifikovaným učiteľom na ZŠ a kde získal odbornú spôsobilosť? Čo sú toto za zákony a komu slúžia! To sú zákony, ktoré ubíjajú učiteľa, brzdia jeho prácu, psychicky narúšajú jeho zdravie. Čo má teraz robiť učiteľ pred dôchodkom? Študovať? Ale čo? Prepadol, že má opakovať pred 14 rokmi urobenú štátnicu? Alebo druhýkrát platiť už zaplatené? Kto tu poradí? Právnik a ktorý, keď školské inštitúcie, ktoré som už uvádzala sa nevedia ujednotiť. A čo MŠ? Tam bolo bezvládie, prišla nová pani ministerka, a čo urobí, zmení zákony, čo potom? Budú "nekvalifikovaní učitelia" v strese čakať , čo urobí ich nadriadený - rozviaže s nimi pracovný pomer alebo ich z milosti nechá dožiť v 9. platovej triede, hoci ich práca v škole vykazuje omnoho väčšie výsledky? Nebolo by lepšie sa už konečne venovať vzdelávaniu?. Veď to naše školstvo je úplne zničené . Každý nový minister navrhuje niečo nové a nič sa nedotiahne dokonca. Komu prospievajú tieto časté zmeny? Čudujeme sa deťom, že sú také, aké sú? Ako sa vystresovaný učiteľ môže plne venovať svojej práci , keď nevie ako sa rozhodne vedenie školy alebo MŠ a aké meny zas nastanú? Prosím odpovedzte na tento problém, určite bude zaujímať aj iných pedagógov v tejto situácii. Je to nedôstojné a ponižujúce pre učiteľov za ktorými vidieť kus dobre vykonanej práce. Verím v ľudskosť a zdravý rozum.
Tento dotaz bol už poslaný na direktor...., ale odpoveď sme nedostali. Ďakujem