Aká je vlastne úloha pedagogických asistentov? Školám chýbajú
Školy čoraz častejšie potrebujú okrem učiteľov aj pedagogických asistentov. Tí sú dôležití nielen pre pomoc zdravotne znevýhodneným deťom, no aj všetkým žiakom v triede.
Mládeži s rôznymi formami znevýhodnenia výrazne pomáhajú pedagogickí asistenti. Školy a odborníci však často hovoria, že ich je málo aj preto, že zlyháva štát. Asistentov pritom práca napĺňa. Pre HN to potvrdila pedagogická asistentka zo Základnej a materskej školy Veľké Ripňany Zuzana Mokrá. Hovorí, že sa k zamestnaniu dostala pred tromi rokmi cez inzerát. Reagovala naň, lebo ju práca s deťmi baví. Podľa Mokrej potrebujú asistenta väčšinou deti, ktoré majú zdravotné znevýhodnenie alebo poruchy učenia. Najčastejšie je to vraj dysgrafia a dyskalkúlia, teda porucha písania, respektíve počítania. „Dôležitá je kooperácia s učiteľom a rodičom. Musíme si nastaviť nejaké ciele, aby spolupráca na hodine fungovala. Dohodnúť sa, čo sa bude preberať so žiakom. My sme vlastne taká kvázi jeho rodina. Dieťaťu robíme učiteľa, kamaráta a mamu, keď je nejaký problém,“ hovorí asistentka s tým, že snaží byť žiakom nápomocná.
Dôležitosť povolania
Hlavná časť pomoci prebieha počas vyučovania. Asistentka dodáva, že žiakom vysvetľuje učivo, ktoré nepochopia na prvýkrát. Pomáha im aj pri písaní poznámok alebo čítaní textu. Prípadne im počas písomiek číta otázky a snaží sa ich vysvetliť, aby to lepšie pochopili. Robí sa to tak, aby boli iní žiaci čo najmenej vyrušovaní. Práve vďaka pomoci asistentov nemusí učiteľka deťom so zdravotným znevýhodnením venovať veľmi dlhý čas, čím by sa brzdilo vzdelávanie ostatných žiakov. Na dôležitosť pedagogických asistentov dlhodobo upozorňuje Centrum inkluzívneho vzdelávania, ktoré pre nich pripravuje rôzne kurzy. „Pomáhajú pri zvládaní vyučovania, flexibilne si s učiteľom delia prácu, podieľajú sa na vytváraní pomôcok, pomáhajú všetkým žiakom.“ Centrum informuje, že asistent pomáha žiakovi alebo skupine detí s bariérami so zapojením sa do aktivít na hodine. Ak sa s učiteľom striedajú v rolách, tak aj ten má podľa nich šancu dostať sa bližšie k deťom, na ktoré je asistent „zacielený“. Asistentka tiež hovorí, že často pomáha aj zdravým deťom, ktoré niekedy nechápu úlohy. „Robíme aj voľnočasové aktivity a krúžky pre všetky deti. Čiže pre zdravotne znevýhodnené aj zdravé. Kto sa prihlási, je v krúžku,“ dodáva o svojej činnosti. Spomína si na žiačku, ktorá mala autizmus, dysgrafiu a dyskalkúliu. S ňou to vraj bolo ťažšie, lebo odmietala pracovať. Chcela sa vraj chodiť rozprávať na chodbu. Zo slov asistentky je však zrejmé, že zhruba polovicu vyučovania, ktoré nesedeli v triede, jej rada vytvárala inú, skôr voľnočasovú aktivitu.
Bude asistentov dostatok?
Financovanie asistentov sa však v novom školskom roku mení a projekt podporovaný z peňazí Európskej únie sa cez leto končí. Začiatkom druhej polovice posledného školského roka Centrum vzdelávacích analýz poukázalo na fakt, že podporné profesie, medzi ktoré patria asistentky, špeciálni pedagógovia či psychológovia, na mnohých školách vôbec neboli. Konkrétne pedagogických asistentov nemalo takmer 20 percent škôl. Ďalších 15 percent malo jedného, 13 percent dvoch a zvyšok troch a viac. Podľa centra je dôležité, aby boli podporné tímy všade, kde ich potrebujú. „Zároveň treba ustrážiť, aby školy, ktoré už tímy majú, neprišli o zamestnancov,“ dodávajú s tým, že je otázne, či bude dosť viac ako deväťtisíc miest, ktoré má rezort školstva finančne zabezpečiť nasledujúci školský rok. Centrum vtedy vo svojej správe napísalo, že ministerstvo nepredstavilo analýzu, na základe ktorej by bolo možné odhadnúť optimálny počet podporných pozícií na školách. Je vraj teda otázne, či ich bude dostatok. Riaditeľ Základnej a materskej školy v Lomničke Miroslav Zelina pre HN povedal, že nemajú dostatok asistentov. Ide pritom o školu, ktorá ich nutne potrebuje: „Máme 16 zdravotne znevýhodnených žiakov, a tak žiadame 16 asistentov. Obávam sa, že dostaneme možno štyroch.“ Richard Szöllös, ktorý je riaditeľom Základnej školy Zlatá v Rožňave, si podľa STVR tiež nevie predstaviť, že by mali menší počet asistentov ako treba, lebo priorita je pre nich starostlivosť o všetky deti.
Od septembra majú byť asistenti financovaní prostredníctvom paušálneho kľúča a individuálnych požiadaviek škôl. Celkovo ide o niečo málo vyše 9,1 tisíca miest. Z toho cez individuálne požiadavky je to 5,1 tisíca. V tomto prípade však ide o pomerne zložitý proces. Riaditeľ predkladá zriaďovateľovi školy požiadavku na pridelenie finančných prostriedkov. Zriaďovateľ potom predkladá údaje príslušnému Regionálnemu úradu školskej správy a ten ministerstvu konkrétne požiadavky. Zelina povedal, že do konca júla mali byť zverejnené presnejšie počty asistentov na školách, no nie sú.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre