Projekt by mal pomôcť žiakom dostávať lepšie známky

13.11.2012
Vzdelávanie a výchova

Prispieť k poznaniu, čo je to schopnosť učiť sa, ako možno zvýšiť školský výkon u žiakov základných škôl, si dáva za cieľ vedecký tím pracovníkov pod vedením Ivety Kovalčíkovej z Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity.

Bádanie im umožní projekt nazvaný Exekutívne funkcie a rozvoj schopností učiť sa, ktorý finančne podporila Agentúra pre podporu výskumu a vývoja Ministerstva školstva SR.

Cieľovou skupinou v projekte sú žiaci vo veku deväť až desať rokov. Výskumný tím bude testovať tri skupiny detí. Predovšetkým žiakov zo štandardnej školy, ale cieľom ich záujmu budú aj deti zaradené do tried pre mimoriadne nadaných žiakov a tretiu skupinu budú tvoriť rómski žiaci, ktorých materinským jazykom je rómština. Ako uviedla pre agentúru SITA šéfka projektu Iveta Kovalčíková, s deťmi budú pracovať v ich školskom prostredí, miestom výskumu budú vybrané školy v Prešovskom a Košickom kraji. Cieľom projektu bude zistiť detailnou diagnostikou, prečo dieťa nedosahuje optimálny výkon, ako by sa mohlo učiť lepšie. V rámci projektu budú trénovať školských psychológov, ako testovať žiakov a pripravia materiály pre učiteľov, podľa ktorých budú postupovať.

Na projekte pracuje v internom tíme 15 riešiteľov z oblasti psychológie, pedagogiky a didaktiky na matematiku a slovenský jazyk z Prešovskej univerzity a Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Zo zahraničia majú spolupracovníkov z oblasti psychológie a štatistiky z Nemecka, Holandska a Nórska. Externými partnermi projektu budú psychologička z pedagogicko-psychologickej poradne, ktorá zapojí do tímu v rámci zberu údajov a tréningu všetkých poradenských psychológov v Prešovskom kraji, ďalej to budú učitelia a riaditelia základných škôl, kde sa bude realizovať zber údajov, diagnostika žiakov a kde budú trénovať učiteľov, ako majú používať stimulačné programy, ktoré vyvinie tím v projekte.

Na Prešovskej univerzite sa do projektu zapájajú tri fakulty – pedagogická, filozofická a fakulta humanitných a prírodných vied. „Pedagogická pripravuje učiteľov pre I. stupeň základnej školy. Filozofická preto, lebo v projekte sa pracuje s úplne novými konceptmi a novou terminológiou, ktorá ešte nie je používaná v psychologických a pedagogických vedách a bude potrebné urobiť aj lingvistickú analýzu týchto pojmov. Tým, že sa pracuje s americkým testom, budeme potrebovať preložiť asi 400 strán materiálov, na čo využijeme prekladateľov z Katedry britských a amerických štúdií Filozofickej fakulty. Z Fakulty humanitných a prírodných vied budeme spolupracovať s matematikmi, ktorí budú pomáhať vytvárať stimulačné programy,“ vysvetlila Kovalčíková. Projekt sa práve rozbieha a bude trvať do roku 2015.

Zdroj: SITA

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte