Prosociálne aktivity v materskej škole
Ako rozvíjať prosociálne cítenie a správanie detí v materskej škole?
Správa z novín: Dvaja chlapci sa hrali na brehu rieky, keď uvideli, že do vody spadlo malé, asi dvojročné dieťa. Ani na chvíľu nezaváhali. Starší (12 rokov) skočil do vody, mladší (10 rokov) utekal domov pre pomoc. Vďaka pohotovosti a obetavosti chlapcov nedošlo k tragédii. Privolaná záchranka odviezla prechladnuté dieťa do nemocnice, odkiaľ bolo druhý deň prepustené.
Prosociálnosť sa vyznačuje pozitívnym sociálnym správaním, ktoré vedie k pomoci druhému človeku či ľuďom. Takýmto správaním človek neprináša úžitok iba sebe samému, ale aj iným ľuďom. Za vyššiu formu prosociálneho správania môžeme považovať altruizmus, ktorý vnímame ako tendenciu konať tak, aby sa zlepšila celková pohoda inej osoby, pričom správanie neprináša aktérovi žiadny zjavný prospech, naopak, často od neho vyžaduje určitú obeť.
Dvaja chlapci zachránili malé dieťa a jeden z nich dokonca riskoval vlastný život a zdravie. Zvolili postup, ktorý bol v danej situácii optimálny, konali rýchlo, racionálne a bez dlhého rozmýšľania. Kde sa v nich vzala schopnosť konať týmto spôsobom? Čo ich k tomu viedlo?
K tomu, aby človek mohol prosociálne konať, potrebuje:
• porozumieť vnímaniu a chápaniu situácie z pohľadu druhej osoby (dieťa sa topí, nemôže sa samo zachrániť, nevie plávať),
• schopnosť morálneho úsudku (je správne pomáhať bezmocným, malým, najdôležitejšou hodnotou je život...),
• schopnosť empatie – porozumieť pocitom druhých (dieťa sa bojí, čo by cítili jeho rodičia, keby sa utopilo),
• poznať sociálne normy a pravidlá.
V publikácii Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání nájdete viacero hier, ktoré vám môžu pomôcť rozvíjať prosociálne cítenie a prosociálne správanie detí. Dôležité je vedieť, že ambície rozvíjať prosociálne správanie môže mať takmer každá hra, ak je prosociálne zadaná a riadená. Získate hry na poznávanie emócií; hry na poznávanie kamarátov; hry, prostredníctvom ktorých sa deti učia spolupracovať; hry, prostredníctvom ktorých sa deti učia poznávať morálne hodnoty, ako aj hry, prostredníctvom ktorých sa deti učia rozumieť rôznym situáciám.
Vybraté z edície Aktívna učiteľka v materskej škole 2.
Komentáre