Schválili neexistujúci nultý ročník v škole

14.11.2011
Vzdelávanie a výchova

Poslanci mestského zastupiteľstva na svojom rokovaní odsúhlasili zriadenie nultého ročníka v troch základných školách na Devínskej, Hradnej a v ZŠ G. Czuczora s maďarským vyučovacím jazykom. Jedna z nich ho vôbec nemá.

V posledných rokoch sa zvyšuje počet detí s odloženou povinnou školskou dochádzkou, a detí nezrelých, u ktorých je predpoklad, že ich zaradením do nultého ročníka sa ich vývin vyrovná. Školy, ktoré majú personálne, materiálne a priestorové podmienky pre vznik nultého ročníka, podľa zákona ešte pred začiatkom nového školského roka požiadajú zriaďovateľa o súhlas. Zriadenie nultých ročníkov neovplyvňuje rozpočet mesta. Žiadosť o zriadenie nultých ročníkov nakoniec podali tri spomenuté školy.

Komisia vzdelávania a školstva pri mestskom zastupiteľstve dala súhlasné stanovisko, mestská rada odporučila mestskému zastupiteľstvu schváliť zriadenie nultých ročníkov v troch základných školách. V zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Nové Zámky však existujú len dva.

Riaditeľka ZŠ na Devínskej ulici Ľubica Halászová podávala žiadosť o zriadenie nultého ročníka v júni 2011 - podľa zákona. „Nultý ročník sa osvedčil už v prechádzajúcich rokoch a chceli sme ho zriadiť aj od septembra. V júni však nemôžeme s istotou vedieť, či budeme mať dosť žiakov na naplnenie triedy. Nakoniec sa nazbierali len štyri deti. Pri takomto počte by nebolo možné zriadiť triedu a platiť v nej pedagóga, “ povedala. Dodala, že o tom ústne informovala pracovníkov mestského úradu. Zmena sa nakoniec do rokovacích materiálov zastupiteľstva nedostala.

Jediným mužom v regióne, ktorý sa systematicky venuje žiakom nultého ročníka, je Tibor Rozsnyóo zo Základnej školy na Hradnej ulici v Nových Zámkoch. Absolvoval Pedagogickú a sociálnu akadémiu v Leviciach, neskôr učiteľstvo pre 1. – 4. ročník so špecializáciou na špeciálnu pedagogiku. Na Hradnej učí piaty rok, tretí rok je triednym nulťákov. „Myslím, že po počiatočných pochybnostiach už rodičia pochopili a ocenili význam nultého ročníka. Každý rok sa nazbiera približne desať detí, ktorým by neprospelo zaradenie do bežnej prvej triedy, ale ani návrat do materskej školy,“ povedal.

Za najväčší význam nultého ročníka nepovažuje naučiť svojich žiakov nejaké vedomosti, ale naučiť ich pracovať podľa režimu a požiadaviek školy. Po roku si zvyknú na prostredie, pravidlá, dosiahnu evidentný pokrok hlavne v sociálnych zručnostiach. Nulťákom sa venuje spoločne s Alenou Viszkocsilovou, špeciálnou pedagogičkou ZŠ Hradná pre ročníky 1 – 4.

Zdroj: SITA (Naše novosti)

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte