Slovenské školstvo zaostáva vo vzdelávaní. Naše deti nestíhajú v čitateľskej, matematickej ani prírodovednej gramotnosti
Slovensko má stále problém so vzdelávaním. V porovnaní s krajinami Európskej únie síce máme vyšší podiel obyvateľov s vyšším stredným vzdelaním, no zaostávame v podiele vysokoškolákov. A zaostávame aj v základnej kvalite vzdelania žiakov a to v čitateľskej, matematickej aj prírodovednej gramotnosti.
Najhoršie to je s čitateľskou gramotnosťou
„ Výsledky slovenských žiakov zaostávajú za krajinami OECD . Problémom sú aj veľké rozdiely medzi najlepšími a najslabšími žiakmi a výrazný vplyv socioekonomického prostredia na výsledky žiakov. Podľa programu medzinárodného porovnania 15-ročných žiakov (PISA) majú slovenskí žiaci slabšie výsledky v porovnaní s priemerom krajín OECD vo všetkých troch sledovaných oblastiach – čitateľská, prírodovedná a matematická gramotnosť ,“ konštatuje hovorca Národnej banky Slovenska (NBS) Peter Majer.
Podľa dát, ktoré pripravila NBS pri príležitosti Medzinárodného dňa gramotnosti (podľa UNESCO) slovenské deti dosahujú najslabšie výsledky v čitateľskej gramotnosti . Slovensko tak vo všetkých kľúčových sledovaných oblastiach zaostáva aj voči všetkým krajinám V4 s výnimkou Maďarska v prípade matematickej gramotnosti.
Zaostávajú aj slovenské vysoké školy
Slabé výsledky dosahujú tiež slovenské vysoké školy , ktoré zaostávajú aj v prípade regionálneho porovnania. V Šanghajskom rebríčku najlepších vysokých škôl sa v prvej tisícke umiestnila len jedna slovenská univerzita. Pre porovnanie, Česká republika má v prvej päťstovke jedno zastúpenie a ďalších 6 univerzít sa umiestnilo v druhej päťstovke.
Podobne v prípade rebríčku QS World University Ranking malo Slovensko v druhej päťstovke 5 univerzít, kým Česká republika mala trojnásobné zastúpenie v prvej päťstovke a ďalších 7 univerzít sa umiestnilo v druhej päťstovke. V prípade The Times Higher Education World University Rankings sa do prvej tisícky nedostala ani jedna slovenská univerzita, pričom jedna česká univerzita bola medzi päťstovkou najlepších univerzít a tri v druhej päťstovke.
Chýbajú nám digitálne zručnosti
„Problémom je tiež, že Slovenský vzdelávací systém slabo reaguje na požiadavky trhu práce . V rámci EÚ Slovensko zaznamenáva najvýraznejší nesúlad medzi študijným zameraním a vykonávanou prácou . Takmer 38 % absolventov pracuje v inom ako vyštudovanom odbore a situácia na trhu práce sa nezlepšuje,“ tvrdí P. Majer.
Ďalším problémom je prekvalifikovanosť na niektorých pracovných miestach . Slovensko má mierne nadpriemerný podiel vysokoškolsky vzdelaných ľudí na pozíciách s nižším požadovaným vzdelaním. Digitálne zručnosti obyvateľstva sú však v porovnaní s krajinami EÚ nižšie . Podľa indexu digitálnej ekonomiky a spoločnosti (DESI) v oblasti ľudského kapitálu, ktorý meria digitálne a softvérové zručnosti a iné ukazovatele Slovensku spomedzi krajín EÚ patrí až 20. miesto.
Zdroj: finreport.sk
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre