Afrika – máj 2015

Dobrý deň,

možno ste sa zamýšľali nad tým, prečo sa v máji venujeme Afrike. Je to jednoduché, 25. 5. bol ustanovený Organizáciou za zjednotenie Afriky v roku 1963 medzinárodným dňom Afriky. Zmyslom tohto sviatku je zväčšiť povedomie spoločnosti o globálnych problémoch na tomto krásnom kontinente, prispieť k vylepšeniu medziľudských vzťahov a podporiť snahu o ekonomický rozvoj. Tak aspoň naším Kaleidoskopom sme prispeli k tomuto ušľachtilému cieľu.

Biológia – Na ceste do Afriky

Rok čo rok na jeseň a na jar odlietajú veľké kŕdle sťahovavých vtákov na svoju dlhú cestu. Pre mnohé z nich je to dlhá vyčerpávajúca a často nebezpečná cesta pri prekonávaní tisícov kilometrov. Pozdĺž svojej trasy sú migrujúce vtáky vystavené mnohým prírodným a umelým človekom postaveným prekážkam. Musia prekonať nedostatok potravy, ťažkosti so zmenšujúcimi sa vhodnými územiami pri zastávkach, stretnutia s predátormi, nepriaznivým počasím, vysoké a rozľahlé pohoria a rozširujúce sa púšte či iné prírodné bariéry.

Pôjdu do Afriky alebo inam? Skúste vyplniť pracovný list a dozviete sa.

Tematický celok:

  • Životné prejavy a správanie stavovcov

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Uviesť na príklade inštinktívne správanie stavovca.
  • Uviesť príklad stáleho a sťahovavého vtáka.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Geografia: Práca s mapou.
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Fyzika – Afrika, len tak trochu fyzikálna

Názov Afrika začali používať už starí Rimania, nazývali ju Africa terra – „zem kmeňa Afri “ – pre severnú časť kontinentu označovanú ako Provincia Afrika s hlavným mestom Kartágo. Medzi ďalšie možné slovné pôvody patria:

latinské slovo aprica znamenajúce „slnečný“,
grécke slovo „aphrike“ znamenajúce bez chladu.

O Afrike sa hovorí ako o najteplejšom kontinente, i keď nie vždy je to tak :)

V súvislosti s tým sme si pre vás pripravili sériu pokusov na tému „teplo“.

Tematický celok:

  • Teplo

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Pomocou experimentu dokázať rozdielnu fyzikálnu vlastnosť látok – vodivosť tepla.
  • Experimentálne overiť tepelnú rozťažnosť kvapalín.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Chémia: Teplo. Vlastnosti látok. Termochémia.
Osobnostný a sociálny rozvoj
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

Stiahnite si dokument

Chémia – Indigovník pre chemika

Indigovník (Indigofera) je rod rastlín z čeľade bôbovité. Má ružové alebo biele motýľovité kvety. Rastie v subtrópoch po celom svete. U nás slúži ako okrasná rastlina, ale vo svete sa pestoval najmä kvôli farbivu – indigo. Dnes sa vyrába synteticky a slúži na farbenie textílií, napr. rifieľ.

V našom experimente sa naučíte, ako si farbivo pripraviť a ako ním zafarbiť látku.

Tematický celok:

  • Rastlinné farbivá

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Poznať najznámejšie rastlinné farbivá.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Svet práce: Praktická činnosť (bezpečnosť pri práci)
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Matematika – Vlajky a nie len tie africké

Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo robí štát štátom? Okrem iného sú to aj štátne symboly. Zvyčajne medzi ne patria štátny znak, štátna vlajka, štátna pečať a štátna hymna. V pracovnom liste sme sa zamerali najmä na vlajky...

Tematický celok:

  • Pomer
  • Rozdeľovanie celku v danom pomere

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť upraviť a zapísať daný pomer.
  • Vedieť rozdeliť útvar v danom pomere.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Prírodoveda – Hroch

Viete o tom, že hroch patrí medzi najnebezpečnejšie zvieratá? A pri tom pôsobí tak mierumilovne. Ale štatistika neklame. Hrochy sú veľmi teritoriálne, túžia po samote a nechcú mať narušený svoj priestor. Zaujímavé je, že napriek tomu, že veľa času trávia vo vode, nevedia plávať. Tak pozor na ne :)

V pracovnom liste sa budeme zaoberať aj bezpečnejšími tvormi.

Tematický celok:

  • Bylinožravce a mäsožravce
  • Vtáky

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Žiak vie uviesť niekoľko príkladov živočíchov, ktoré sa živia rastlinnou potravou, a vysvetliť, ako sa získavaniu tohto druhu potravy prispôsobujú.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.

Didaktika matematiky

Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.

Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.