Hra na počty žiakov musí skončiť

12.09.2014
Legislatíva
Prevádzka školy
Legislatíva
Prevádzka školy
Personalistika
Vzdelávanie a výchova

V seriáli Učme moderne a efektívne pokračujeme už jeho deviatym dielom. Tentoraz na tému nového financovania škôl, ale aj platov učiteľov a iných zmien, ktoré avizoval minister školstva. Odpovedá Mgr. Jana Dandelová, odborná konzultantka nakladateľstva RAABE.

Minister školstva chce zaviesť nové financovanie škôl – namiesto normatívu na žiaka plánuje určiť normatív na triedu. Uvítajú podľa vás riaditelia škôl túto zmenu?

Myslím, že to uvítajú. Normatív na žiaka spôsobil, že žiak je cenným artiklom a treba ho za každú cenu udržať v škole. Mnohokrát žiaci, ktorí mali byť vylúčení zo štúdia, boli ponechaní na škole, aby škola neprišla o peniaze. Postupne sa žiak stal ,,šéfom“ a naozaj si môže dovoliť nepredstaviteľné veci.

Takže je ozaj pravdou, že veľa škôl sa dnes naháňa za počtami žiakov kvôli peniazom, čo má potom vplyv na kvalitu vzdelávania?

Školy neustále vymýšľajú nové odbory či špecializované triedy s rôznorodým zameraním, aby prilákali viac žiakov. To určite nie je zlé, problém vzniká až neskôr, keď na žiaka nie sú kladené žiadne extra nároky, žiak si nemusí známky zaslúžiť. Sama som veľakrát zažila, že žiak nemohol prepadnúť, lebo by ho rodičia možno premiestnili na inú školu. Asi väčšina pedagógov mi dá za pravdu, že sa s podobným javom stretávajú vo svojej praxi. Ale naozaj záleží na škole, vedení, pedagógoch a rodičoch, ako tento problém vnímajú. Je málo škôl, ktoré si môžu dovoliť udržiavať vysokú kvalitu vzdelávania a nemusia sa báť o stratu žiaka.

V školách sa pohybujete denno-denne. Aký by podľa Vás mal byť minimálny a maximálny počet žiakov v triede, aby sa premietol aj do zvýšenia kvality vzdelávania?

Podľa môjho názoru, minimálny počet žiakov by sa mohol pohybovať okolo 15 a maximálny 26 až 28 žiakov. Ideálny by bol 20 žiakov. Pri vyšších počtoch je pre učiteľa naozaj namáhavé uskutočňovať individuálny prístup k žiakom.

Opäť sa hovorí aj o zvyšovaní platov učiteľov – jedna z verzií je,  že by mohli  v januári 2015 porásť o 5 %. Uspokoja sa učitelia s týmto navýšením?

Je to určite lepšie ako nič, ale dnešné platy - hlavne u mladých a začínajúcich učiteľov - nie sú motivujúce. Stretávam sa s kvalitnými učiteľmi, ale tí odchádzajú za iným povolaním, kde zarobia viac. A hlavne - o statuse učiteľa v spoločnosti by sa malo viac hovoriť aj verejne.

Čo si pedagógovia myslia o sľuboch politikov a vlády voči školstvu? Veria v zmenu k lepšiemu, alebo už rezignovali?

Myslím, že mnohí už rezignovali a neveria v nejakú citeľnú zmenu. Postoj našej spoločnosti ku kvalite vzdelávania sa za 20 rokov niekam odsunul. Vzdelávanie nie je prioritou. A zmena k pozitívnemu bude trvať niekoľko rokov.

Pellegrini tiež avizoval svoj zámer zaviesť pilotný projekt, na základe ktorého by excelentní učitelia pomáhali počas bežného vyučovania začínajúcim pedagógom, za čo by mali príplatok. Je toto podľa vás reálne?

Myšlienka je to dobrá, len ten kvalitný pedagóg býva väčšinou veľmi vyťažený. Hlavne škola ho zapája do rôznych projektov, aby získala financie, respektíve pomôcky pre školy. A to je pre nich časovo veľmi náročné. Nápad je dobrý, len si neviem v praxi predstaviť realizáciu. Nechcem byť ale pesimistom, nechajme sa prekvapiť.

Ďakujeme za rozhovor.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte