Deti nezvládajú učivo. Prepadli najmä najmladší

19.01.2022
Vzdelávanie a výchova

Takmer o tisíc školákov viac ako pred pandémiou muselo opakovať ročník v štátnych školách.

Centrum vedecko-technických informácií, ktoré pripravuje štatistiky ku koncu roka, uviedlo, že v septembri 2021 nepostúpilo do vyššieho ročníka 11 216 žiakov štátnych základných škôl. V cirkevných opakovalo ročník 201 a v súkromných školách 58 detí.



Až 6 939 opakujúcich je prvostupniarov. Vedú medzi nimi druháci a tretiaci„To možno vysvetliť tým, že ide o odložené opakovania zo školského roka 2019/2020, ktorý zasiahla prvá vlna pandémie,“ myslí si Michal Rehúš z Centra vzdelávacích analýz.



Počas prvej vlny pandémie na jar 2020 rezort školstva jednoducho prepadávanie žiakov zakázal. Časť detí, ktoré vtedy chodili do prvej alebo druhej triedy, sa podľa Rehúša dostala do ďalšieho ročníka len vďaka tomu.



Najviac opakujúcich žiakov je Košickom kraji, spolu 3 717. V roku 2019 ich bolo 3 428. V Prešovskom kraji oproti roku 2019 počet opakujúcich narástol z 2 741 na 3 131. V Bansko­bystrickom neprešlo do ďalšieho ročníka 1 848 detí, približne o stovku viac ako pred dvoma rokmi. Podľa štátnej tajomníčky rezortu školstva Svetlany Síthovej sú to extrémne vysoké čísla. Rezort preto organizuje podporné projekty ako doučovanie, letné školy či uhrádzanie poplatkov v školskej družine pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a rodín v hmotnej núdzi.



Podpora sa však nedostane všetkým deťom, ktoré by ju potrebovali. Mnohé z vylúčených komunít sa podľa Síthovej nezapojili do letných škôl. „V niektorých školách v takýchto komunitách je dvojzmenná alebo dokonca trojzmenná prevádzka a nemajú kedy doučovať,“ vysvetľuje. Ministerstvo chce popoludňajšie alebo večerné vyučovanie zrušiť, ale problémom sú priestorové aj personálne kapacity.



„V Bratislavskom kraji je detí, ktoré opakujú, dokonca menej ako v minulých rokoch. Práve deti zo sociálne znevýhodneného prostredia mali sťažený prístup k dištančnej výučbe pre chýbajúce technologické zariadenia,“ tvrdí analytik Rehúš.



Učivo nezvládali najmä žiaci v nižších ročníkoch. Na prvom stupni opakuje ročník 3,37 percenta, teda takmer 7-tisíc detí. Na druhom stupni však tento školský rok prepadlo len 1,92 percenta žiakov – necelých 4 300. Na rozdiel od prvého stupňa to bolo menej ako pred dvoma rokmi. „Vysvetlením môže byť, že prerušenie prezenčnej výučby sa počas prvej vlny dotklo rovnako prvého aj druhého stupňa základných škôl, ale na mladšie deti malo vážnejší dosah. Bolo by však potrebné zohľadniť aj ďalšie faktory,“ konštatuje Rehúš.

 

Zdroj: pravda.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte