Afrika – máj 2015
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/article_image/public/enews_images/elephant-518186_1280.jpg?itok=Ra1OLjb2)
Dobrý deň,
možno ste sa zamýšľali nad tým, prečo sa v máji venujeme Afrike. Je to jednoduché, 25. 5. bol ustanovený Organizáciou za zjednotenie Afriky v roku 1963 medzinárodným dňom Afriky. Zmyslom tohto sviatku je zväčšiť povedomie spoločnosti o globálnych problémoch na tomto krásnom kontinente, prispieť k vylepšeniu medziľudských vzťahov a podporiť snahu o ekonomický rozvoj. Tak aspoň naším Kaleidoskopom sme prispeli k tomuto ušľachtilému cieľu.
Biológia – Na ceste do Afriky
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/article_section_image/public/enews_lead_images/krdel_vtakov.jpg?itok=eaoebCTe)
Rok čo rok na jeseň a na jar odlietajú veľké kŕdle sťahovavých vtákov na svoju dlhú cestu. Pre mnohé z nich je to dlhá vyčerpávajúca a často nebezpečná cesta pri prekonávaní tisícov kilometrov. Pozdĺž svojej trasy sú migrujúce vtáky vystavené mnohým prírodným a umelým človekom postaveným prekážkam. Musia prekonať nedostatok potravy, ťažkosti so zmenšujúcimi sa vhodnými územiami pri zastávkach, stretnutia s predátormi, nepriaznivým počasím, vysoké a rozľahlé pohoria a rozširujúce sa púšte či iné prírodné bariéry.
Pôjdu do Afriky alebo inam? Skúste vyplniť pracovný list a dozviete sa.
Tematický celok:
- Životné prejavy a správanie stavovcov
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Uviesť na príklade inštinktívne správanie stavovca.
- Uviesť príklad stáleho a sťahovavého vtáka.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Geografia: Práca s mapou.
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Fyzika – Afrika, len tak trochu fyzikálna
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/article_section_image/public/enews_lead_images/afrika_pust.jpg?itok=RIODIY_2)
Názov Afrika začali používať už starí Rimania, nazývali ju Africa terra – „zem kmeňa Afri “ – pre severnú časť kontinentu označovanú ako Provincia Afrika s hlavným mestom Kartágo. Medzi ďalšie možné slovné pôvody patria:
latinské slovo aprica znamenajúce „slnečný“,
grécke slovo „aphrike“ znamenajúce bez chladu.
O Afrike sa hovorí ako o najteplejšom kontinente, i keď nie vždy je to tak :)
V súvislosti s tým sme si pre vás pripravili sériu pokusov na tému „teplo“.
Tematický celok:
- Teplo
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Pomocou experimentu dokázať rozdielnu fyzikálnu vlastnosť látok – vodivosť tepla.
- Experimentálne overiť tepelnú rozťažnosť kvapalín.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Chémia: Teplo. Vlastnosti látok. Termochémia.
Osobnostný a sociálny rozvoj
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti
Stiahnite si dokument
Chémia – Indigovník pre chemika
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/article_section_image/public/enews_lead_images/indigovnik.jpg?itok=kMdTyyvI)
Indigovník (Indigofera) je rod rastlín z čeľade bôbovité. Má ružové alebo biele motýľovité kvety. Rastie v subtrópoch po celom svete. U nás slúži ako okrasná rastlina, ale vo svete sa pestoval najmä kvôli farbivu – indigo. Dnes sa vyrába synteticky a slúži na farbenie textílií, napr. rifieľ.
V našom experimente sa naučíte, ako si farbivo pripraviť a ako ním zafarbiť látku.
Tematický celok:
- Rastlinné farbivá
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Poznať najznámejšie rastlinné farbivá.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Svet práce: Praktická činnosť (bezpečnosť pri práci)
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Matematika – Vlajky a nie len tie africké
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/article_section_image/public/enews_lead_images/vlajky.jpg?itok=sHIRO4bv)
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo robí štát štátom? Okrem iného sú to aj štátne symboly. Zvyčajne medzi ne patria štátny znak, štátna vlajka, štátna pečať a štátna hymna. V pracovnom liste sme sa zamerali najmä na vlajky...
Tematický celok:
- Pomer
- Rozdeľovanie celku v danom pomere
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť upraviť a zapísať daný pomer.
- Vedieť rozdeliť útvar v danom pomere.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Prírodoveda – Hroch
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/article_section_image/public/enews_lead_images/hroch.jpg?itok=3oowiWOS)
Viete o tom, že hroch patrí medzi najnebezpečnejšie zvieratá? A pri tom pôsobí tak mierumilovne. Ale štatistika neklame. Hrochy sú veľmi teritoriálne, túžia po samote a nechcú mať narušený svoj priestor. Zaujímavé je, že napriek tomu, že veľa času trávia vo vode, nevedia plávať. Tak pozor na ne :)
V pracovnom liste sa budeme zaoberať aj bezpečnejšími tvormi.
Tematický celok:
- Bylinožravce a mäsožravce
- Vtáky
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Žiak vie uviesť niekoľko príkladov živočíchov, ktoré sa živia rastlinnou potravou, a vysvetliť, ako sa získavaniu tohto druhu potravy prispôsobujú.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.
Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.
Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.