Deti treba zaujať. Peniaze sú až na druhom mieste.

04.09.2014
Prevádzka školy
Personalistika
Vzdelávanie a výchova
Škola a rodina

Jedna z najlepších základných škôl na Slovensku stavia na učiteľoch.
Po dvoch mesiacoch je tu opäť. Vynovená, s krajšími nástenkami, aj s novými tvárami.

Jedna z najlepších základných škôl na Slovensku stavia na učiteľoch. Po dvoch mesiacoch je tu opäť. Vynovená, s krajšími nástenkami, aj s novými tvárami. Na chodbe pobehujú deti, ktoré majú úvodnú hodinu za sebou, pri stenách postávajú rodičia. Nechcú vyrušovať, za dverami práve vítajú prváčikov. Po jednom ich fotia s rámčekom, do ktorého s radosťou pchajú hlavy. A počúvajú prvé usmernenia triednej učiteľky. Základná škola sv. Františka z Assisi v bratislavskej Karlovej Vsi podobne ako desiatky ďalších škôl vstúpila do nového školského roka. Napriek tomu, že pre učiteľov ide o každoročnú záležitosť, aj pre nich je tento deň výnimočný. Na čelo školstva sa opäť dostal nový minister, ktorý sľubuje zmeny k lepšiemu. A problémov je tak veľa... „Očakávali by sme veľmi veľa, no budeme vďační aj za veľmi málo,“ zhŕňa jedna z učiteliek Katarína Škripecká.

Problém za problémom Kde so zmenami začať? Najčastejšia odpoveď je, že treba prepracovať školský vzdelávací program. Už pár rokov vraj nevyhovuje. Niekde sa učivo príliš zredukovalo, inde je zas málo času prebrať všetko, čo by sa malo. „V minulosti bol urobený aspoň v súlade s vývinovou psychológiou. Rešpektovalo sa, čo môže dieťa v danom veku zvládnuť, teraz to akoby neplatí,“ vysvetľuje učiteľka Lenka Šníderová. Od detí musí na matematike vyžadovať abstrakciu už v nižších ročníkoch, keď ju ešte nemajú celkom vyvinutú.

Zaujať deti je dnes pritom ešte ťažšie ako v minulosti. Čo potrebujú, si môžu nájsť na internete. Denne dostávajú množstvo podnetov a mnohé majú poruchy pozornosti. Nemusí to však byť vždy len horšie, no učia sa iným spôsobom, pokračuje Šníderová.

Problémy sa však nekončia. Stále chýbajú pomôcky a akoby šité horúcou ihlou sú aj niektoré učebnice, pridáva sa ďalšia učiteľka. Áno, dlhé roky mnohé z nich neboli vôbec, no ideálna situácia nie je ani dnes. Učiteľov často limitujú. „Mnohé veci v nich vôbec nie sú a neraz sú lepšie úplne iné, alternatívne. Škola ich však nedokáže zabezpečiť, lebo za ne sa už platí,“ hovorí Paulína Nováková. Niekedy musí kombinovať z troch či štyroch rôznych kníh na vysvetlenie jedinej témy.

Napriek tomu, že väčšina diskusií o školstve zvyčajne končí pri peniazoch, len máloktorý z učiteľov spomína vyššie platy. Aj tie sľúbil nový minister zvýšiť, no sľúbených desať percent je stále minimum. Väčšina z učiteľov hovorí, že pri tejto práci ich stále drží skôr poslanie, ktoré cítia. „Človek to musí brať ako poslanie, nie ako zisk. Musí vyjsť zo svojho pohodlia a rozdať sa deťom,“ mieni Jela Rusinová, ktorá tento školský rok ešte len začína učiť.

Škola v Karlovej Vsi už dlhšie patrí k najlepším. V rebríčku INEKO sa v minulom školskom roku dostala na šieste miesto zo všetkých škôl na Slovensku. V rámci Bratislavy má prvenstvo. Ako to urobila? Nie je to o peniazoch, ale o prístupe k deťom, zhodujú sa učitelia. „Snažíme sa nepozerať na triedu ako na celok, ale na deti jednotlivo,“ líči Nováková. Iní zas spomínajú výber čo najlepších pedagógov či užšiu spoluprácu s rodičmi.

Zdroj: Hospodárske noviny

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte