Vajce – október 2015
Pekný deň,
v októbrovom Kaleidoskope sme si posvietili na vajce, držali sme sa vo všetkých predmetoch len toho slepačieho. Aj keď sa z času na čas vynorí známa filozofická otázka, či bolo skôr vajce alebo sliepka, tu sme sa ňou nezaoberali. Prečo sme si zvolili práve túto bielkovinovú tému? Odpoveď je jednoduchá: 9. 10. bol Svetový deň vajec. Čo nás čaká v novembri? Napoviem len, že bude načase oprášiť si azbuku :)
Biológia – Vaječní rekordéri
Najväčšie slepačie vajce zniesla sliepka v Bielorusku, vážilo 160 gramov. Nie je jasné, ktorá sliepka ho zniesla, lebo na farme, kde sa našlo, ich chovajú viac ako 20 000. Priemerná hmotnosť slepačieho vajca je asi 60 gramov. Pred bieloruským sa titulom najväčšieho slepačieho vajca pýšilo 146-gramové z Kuby. My nebudeme hľadať ešte väčšie, uspokojíme sa s menšími a budeme ich skúmať ako vedci.
Tematický celok:
- Vtáky
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť analyzovať vývin vtákov.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj
Chémia: Vlastnosti látok
Stiahnite si dokument
Fyzika – Pevnosť slepačej škrupiny
Pevnosť škrupiny sa počas znášania postupne znižuje. Najpevnejšia škrupina je pri vajciach znesených na začiatku znášky. Pri väčšej znáške, vyšších teplotách a väčších vajciach je pevnosť škrupiny nižšia. Pevnosť škrupiny silne ovplyvňuje výživa sliepok. Nedostatok vápnika a nesprávny pomer s fosforom v kŕmnej dávke znižujú pevnosť škrupiny. Skúsme sa na vaječné škrupiny pozrieť očami fyzika.
Tematický celok:
- Gravitačná sila. Gravitačné pole. Vlastnosti látok
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vedieť vysvetliť silu ako prejav vzájomného pôsobenia telies.
- Opísať pozorované javy látok a telies.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Chémia – Denaturácia alkoholu
Etanol, ktorý sa nepoužíva na potravinárske účely, sa denaturuje, pretože je naň uvalená vysoká spotrebná daň. Do etanolu sa pridávajú toxické látky, aby sa mohla daň obísť. Alkohol sa denaturuje s pomocou metanolu, benzínu, izopropanolu, acetónu a iných látok, podľa toho, na čo sa používa.
V našom experimente sa budeme snažiť denaturovanému alkoholu vyhnúť.
Tematický celok:
- Prírodné látky – bielkoviny
- Kyslíkaté deriváty uhľovodíkov – alkoholy
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Zistiť vlastnosti konkrétnych látok pozorovaním.
- Vedieť pozorovať deje sprevádzajúce pokus, vyhodnotiť ich a interpretovať.
- Zaznamenať výsledok pokusu.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Fyzika
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Matematika – Aký tvar má vajce?
Aký má vajce tvar? Touto otázkou sa trápia matematici celé stáročia. Ani len najväčší odborníci ho neboli schopní definovať. Údajne jediný originálny tvar vajca neexistuje. Istý Albrecht Dürer žijúci na prelome 15. a 16. storočia tvrdil, že tento tvar objavil, mýlil sa však. Definoval len elipsoid. Zatiaľ prišli matematici len na približné riešenie. Zvyčajne najprv odvodia vzorec na tupú stranu, potom na špičku a nakoniec ich spoja dohromady.
My Vás s geometriou trápiť nebudeme, pripravili sme pre Vás niekoľko zaujímavých matematických úloh, ktoré majú spoločné vajce.
Tematický celok:
- Slovné úlohy
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Riešiť jednoduché slovné úlohy.
- Vedieť riešiť jednoduché slovné úlohy, v ktorých sa ako podnet vyskytujú dáta.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Prírodoveda – Test čerstvosti
Hovorí sa, že to vajce, ktoré pláva, nie je čerstvé, pretože čerstvé vajcia nemôžu plávať. V pohári s vodou sa ihneď ponoria na dno a zostanú ležať pod hladinou. Ak sa vajce pomaličky zdvíha, je aspoň sedemdňové, pretože si už vo vnútri vytvorilo vzduchové vačky. My sa nebudeme venovať testovaniu čerstvosti, i keď si naše vajcia zaplávajú.
Tematický celok:
- Živočíchy (vtáky)
Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:
- Vie vysvetliť, ako žijú vtáky.
Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj
Stiahnite si dokument
Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.
Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.
Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.