Vtáky – apríl 2015

Dobrý deň,

spoločne si posvietime na vtáčie rekordy. Viac ako 40 000 km ročne nalieta rybár dlhochvostý. Rekordérom výškových letov je sup jarabí, zvládne viac ako 11 000 metrov. Dôkazom je havária z roku 1973, keď sa vo výške 11 277 metrov zrazil sup nad Pobrežím Slonoviny s dopravným lietadlom. Kolibrík je zasa majstrom frekvencie – „dá“ až 60 úderov za sekundu.

V apríli sa môžete tešiť na hodinu ornitológie :)

Biológia – Perie

Perie pokrýva telo vtákov, tvoria ho pierka – útvary z rohoviny vyrastajúce z povrchu tela. Perie ich odlišuje od ostatných živočíchov, no musíme upozorniť na skutočnosť, že niektoré štvornožce mali tiež pierka, napríklad rody Microraptor a Sinosauropteryx . Vyrastajú z kože, preliačením koriovej papily. V pracovnom liste budeme pierka skúmať, zameriame sa na ich funkčnosť.

Tematický celok:

  • Lesné vtáky
  • Vodné vtáky
  • Lúčne a poľné vtáky
  • Chovateľsky významné vtáky

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vedieť demonštrovať na príklade význam vtákov.
  • Uviesť príklad prispôsobenia životu vtáka vo vode.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Fyzika – Prečo vtáky lietajú v tvare „v“?

O lietanie vtákov vo „v“ formácii sa zaujímalo Národné výskumné centrum vo Villiers on Bois. Zamerali sa na pelikány ružové. Zistili, že vtáky takto vynakladajú na let oveľa menej energie, ako tie, ktoré lietajú samostatne. Vo „véčku“ sa znižuje počet mávnutí krídel a predlžuje sa kĺzavý let. Každý ďalší vták v rade bojuje s menším odporom vzduchu. Kolega letiaci pred ním mu svojimi krídlami preráža cestu. Vtáky minú o 20 % menej energie a výkon kŕdľa stúpne až o 70 %. V pracovnom liste sme sa zamerali na fyzikálne javy súvisiace s operencami (ako bonus sme nezabudli ani na správne riešenie).

Tematický celok:

  • Upevňovanie pojmov.

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Vysvetliť na primeranej úrovni prírodné javy v bezprostrednom okolí.
  • Vedieť aplikovať logické postupy a kreativitu v skúmaní javov v bezprostrednom okolí.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Biológia
Osobnostný a sociálny rozvoj
Tvorba projektu a prezentačné zručnosti

Chémia – Vajce – vajíčko

Aj napriek tomu, že to na povrchu nie je vidieť, škrupina slepačieho vajíčka obsahuje až 8 000 mikroskopických pórov. Umožňujú prechod kyslíka a únik oxidu uhličitého, aby mohol zárodok dýchať. Zároveň spolu s blanami bránia prenikaniu baktérií, ktoré by mohli napadnúť zárodok. Vajce je ako malý biologický zázrak, my sa s ním však „zahráme“ ako chemici. Do skúmania...

Tematický celok:

  • Skúmanie vlastností látok
  • Chémia prírodných látok

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Žiak vie zrealizovať jednoduchý experiment podľa návodu, navrhnúť a zrealizovať jednoduchý experiment, ktorý simuluje určitý jav alebo dáva odpoveď na určitú otázku.
  • Vedieť používať ochranné pomôcky.
  • Vedieť pozorovať javy sprevádzajúce pokus, vyhodnotiť ich a interpretovať.
  • Zaznamenať výsledok pokusu.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Biológia
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Matematika – Vtáky v číslach

12 kg dosahuje najťažší dravec – kondor veľký, 3,7 metra má bežné rozpätie krídel albatrosa sťahovavého, 265 metrov je hĺbka, do ktorej sa potápajú tučniaky obrovské, 72 rokov sa v zajatí dožil kondor veľký, 250 kilometrov za hodinu preletí útočiaci sokol sťahovavý, 42,6 kilogramu môže vážiť najväčší plávajúci vták tučniak obrovský, výšku 2 metre dosahuje emu, spolu je na svete asi 100 miliárd vtákov, z toho 3 sú chované v zajatí, najpočetnejším druhom je kvelea červenozobá, jej populácia sa odhaduje na 10 miliárd, 13,5 centimetra je dlhé najdlhšie vajce, znáša ho pštros. Toľko čísel by už aj stačilo... Alebo nie? Ak nie, máme pre vás úlohu (dokonca aj s riešením).

Tematický celok:

  • Slovné úlohy

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Riešiť jednoduché slovné úlohy.

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Prírodoveda – Kto tu váži najviac?

Najťažším spomedzi vtákov je drop najväčší. Môže vážiť až 14 kilogramov, čo je naozaj úctyhodné. Podľa historických záznamov žil drop s hmotnosťou 18 kilogramov. Ornitológovia pochybujú o tom, že bol schopný vzlietnuť. Čo sme si pre vás pripravili? Váženie vtáčikov sa konať nebude, zameriame sa na ich prispôsobenie sa životnému prostrediu. V pracovnom liste sa sústredíme na zobáčiky.

Tematický celok:

  • Živočíchy, ktoré sa liahnu z vajec
  • Vtáky

Cieľom je rozvíjať kompetencie v oblasti prírodných vied, konkrétne:

  • Žiak s pomocou učiteľa a vlastným pozorovaním zistí, ktoré živočíchy sa liahnu z vajec.
  • Žiak vie vysvetliť, čím sa živočíchy a rastliny vzájomne podobajú a čím sa vzájomne odlišujú. Medzi špecifikami živočíchov spomína aj získavanie potravy.
  • Žiak si uvedomuje, že živočíchy sa vzájomne od seba odlišujú, a to nielen tvarom, ale najmä spôsobom života.
  • Žiak vie opísať skupinu vtákov a vie vymenovať piatich zástupcov (napríklad: vrabec, drozd, lastovička, sokol, labuť).
  • Vie opísať spôsob života daných živočíchov, uvedomuje si, že sa vzájomne odlišujú, napríklad spôsobom získavania potravy (dravé a nedravé vtáky).

Medzipredmetové vzťahy a prierezové témy:
Osobnostný a sociálny rozvoj

Stiahnite si dokument

Odporúčame: DIDAKTIKA MATEMATIKY I., DIDAKTIKA MATEMATIKY II.

Didaktika matematiky

Známi britskí autori Anne a Len Frobisherovci zdôrazňujú vo svojej knihe potrebu zmeny postojov žiakov k matematike a možno aj zmeny postoja k matematike u učiteľa. Vychádzajú z toho, že matematika nemá byť len o uvažovaní typu "buď - alebo". Sú presvedčení o tom, že učiteľ by mal hľadať prístup, ktorý mu vyhovuje najviac a v neposlednom rade, ktorý vyhovuje jeho žiakom.

Didaktika je o skúmaní matematických problémov a o tom, ako tieto problémy zapojiť do prirodzeného procesu učenia sa žiakov. Viac informácií.