2. časť seriálu UČME MODERNE A EFEKTÍVNE

30.05.2014
Vzdelávanie a výchova

Minulý týždeň sme spustili seriál Učme moderne a efektívne. V prvej časti odborná konzultantka nakladateľstva Raabe Mgr. Jana Dandelová popísala, čo našich pedagógov aktuálne trápi a ako by podľa nej mohli vyučovať a zostavovať si hodiny efektívnejšie. V druhej časti seriálu v tejto téme pokračujeme, ale posvietili sme si na technické vybavenie škôl a využívanie digitálnych obsahov.

Technika a digitálne obsahy: Vedia ich učitelia a žiaci využívať?

Janka, aké je ich technické vybavenie škôl, na ktoré chodíte?

Musím povedať, že v tomto sa situácia veľmi zlepšila. A to jednak v otázke technického zabezpečenia (internet, data projektory, interaktívne tabule, počítače), ale aj v schopnosti učiteľov pracovať s technikou. Je vidieť, že pedagógovia v tomto smere prešli mnohými školeniami.

Aké „vychytávky“ sú najnovšie na školách?

V súčasnosti na školy napríklad prichádzajú tablety.  Pedagógovia by si mali uvedomiť, že ich budú môcť všestrannejšie využívať na vedenie školskej dokumentácie, vo vyučovacom procese aj v príprave naň

Je rozdiel vo využívaní techniky v rôznych krajoch?

Najhoršia situácia v tomto smere je v Bratislave, keďže je vylúčená z možnosti čerpania financií cez projekty EÚ. Takže učitelia sú schopní pracovať s technikou, len niekedy majú na škole pomalé pripojenie na internet. Školy sa snažia postupne tieto problémy riešiť.

Dokážu školy aj efektívne využívať digitálne učivo z Planéty vedomostí?

Digitálne obsahy vo všetkých prírodovedných predmetoch sú pre širokú verejnosť bezplatné a prístupné bez akejkoľvek registrácie, či prihlasovania. Na ministerstvom zakúpenom portáli planetavedomosti.iedu.sk sa nachádza 80 000 vzdelávacích materiálov. Učitelia majú niekoľko možností ako materiály využívať pre zatraktívnenie vyučovania. Na to, aby učiteľ mohol použiť jednotlivé obsahy na hodine je nevyhnutné internetové pripojenie, počítač a data projektor.

Takéto vybavenie asi nie je v každej triede...

Z tohto pohľadu je vybavenie na školách ešte nepostačujúce, lebo väčšina škôl má takto vybavených len zopár tried. Ale nájdu sa aj špičkovo vybavené školy kde majú spomínané technické zabezpečenie v každej triede, ale to je podľa môjho odhadu zatiaľ asi len 10% škôl. Polovica škôl má problém s internetom v triedach, buď majú veľmi pomalé pripojenie, alebo absentuje.

Čo potom radíte učiteľom – ako môžu deti pracovať s Planétou vedomostí?

Ak majú  problém s nepostačujúcou technikou v triede, odporúčam im, aby zadávali napríklad domáce úlohy na spomínanom portáli. Tí, ktorí používajú pracovné zošity z edície Interaktívna kniha od nakladateľstva Raabe, majú ešte výhodu, pretože ku každému preberanému učivu je vždy výber najvhodnejších materiálov s prideleným konkrétnym kódom. Žiak si potom na odporúčanie učiteľa doma pomocou kódu nájde konkrétny digitálny obsah a vzdeláva sa.

Môže však učiteľ stavať hodinu iba na digitálnych obsahoch?

To určite nie. Digitálne materiály je vhodné zaradiť do vyučovacej hodiny maximálne na 10-15 minút. Záleží to aj od konkrétnej témy a učiva. V pracovných zošitoch od Raabe je vždy výber tých najvhodnejších materiálov – napríklad animácie, simulácie, digitálne cvičenia ku konkrétnemu učivu. To, že každý takýto obsah ma pridelený kód priamo v pracovnom zošite, mimoriadne šetrí čas učiteľovi v príprave na hodinu.

Akú výhodu majú takéto materiály pre žiaka?

Zo skúseností učiteľov, ktorí pracujú s týmito materiálmi môžem povedať, že sú veľmi prekvapení ako radi žiaci s takýmito materiálmi pracujú. Spomeniem ešte dôležitý fakt -  plnofarebnosť zošitov. Vďaka tomu sú pre deti pútavejšie a žiaci si aj ľahšie zapamätajú preberanú látku.

Ale učia ich aj ,,myslieť“?

Cvičenia, ktoré žiaci v zošitoch nájdu, sú rôznorodé. Nútia deti rozmýšľať a aplikovať dané poznatky do praxe. To, že učiteľ vie pomocou takto komplexne zostaveného materiálu zostaviť hravú, záživnú ale v prvom rade efektívnu hodinu, kde si žiaci všetko precvičia a fixujú, je nepochybne prínosom pre zvyšovanie kvality vzdelávania.

Dokážu takéto pracovné zošity oceniť aj rodičia?

Ako som už spomenula, ak má učiteľ nedostatočné technické vybavenie v triede, odporúča žiakom konkrétne obsahy na prezretie, resp. vypracovanie doma. Veľa učiteľov takto pracuje a zlepšuje to aj komunikáciu vo vzťahu škola - rodič. Mnoho rodičov totiž oceňuje, ak vidia dieťa pracovať s modernými a zaujímavými materiálmi a zošitmi, ktoré sú prepojené na digitálne prostredie.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte