7. časť seriálu: Učiteľ často supluje rodiča aj psychológa

04.07.2014
Vzdelávanie a výchova

Neúcta, vulgarizmy a ignorácia žiakov voči učiteľom boli hlavným motívom predchádzajúcej časti seriálu Učme moderne a efektívne. Tentoraz sme sa v rozhovore s odborníčkou Mgr. Janou Dandelovou z nakladateľstva Raabe zamerali na špecifiká vyučovania na prvom a druhom stupni ZŠ. Posvietili sme si aj na to, ako môže pedagóg zvládnuť triedu, v ktorej sedia talentovaní žiaci spolu s deťmi bez záujmu o vzdelanie.

Naposledy ste v rozhovore otvorene popísali neúctu školákov voči učiteľom. Je rozdiel v správaní u žiakov na 1. a 2. stupni?

Každé vekové obdobie má svoje špecifiká. Na prvom stupni žiaci viac poslúchajú učiteľa a vnímajú ho ako prirodzenú autoritu. Ale samozrejme aj u týchto menších žiakov sa učiteľ stretne napríklad s drzosťou, odvrávaním či so šikanou v rámci kolektívu. No nie je to také časté ako na 2. stupni. Učiteľ má však náročnejšiu prácu v tom, že pracuje len s jednou triedou, kde vyučuje takmer všetky predmety, ak nie úplne všetky.

V čom je to pre učiteľa náročnejšie?

Musí napredovať, vzdelávať sa a mať prehľad vo všetkých predmetoch a od tej jednej triedy si „neoddýchne.“ Je aj náročné udržať pozornosť a aktivitu počas celej hodiny či počas celého dňa u tých istých žiakov. Učiteľ na 2. stupni je už špecificky zameraný len na svoj jeden alebo dva predmety.

Na 2. stupni pedagóg pracuje s viacerými deťmi, ale práca s pubertiakmi zrejme nie je ľahká.

Áno, učiteľ musí často na úkor výučby riešiť rôzne výchovné problémy. Musí doslova suplovať úlohu rodiča alebo psychológa. Ale ak si prirodzene vybuduje autoritu, žiaci ho rešpektujú a vie ich zaujať. Vyučovanie potom prebieha hladko a žiakov veľa naučí nielen z daného predmetu, ale im aj odovzdá postoje, ktoré ich môžu viesť, resp. nasmerovať v ďalšom živote.

Ako môže pedagóg pracovať s triedou, v ktorej sedia vynikajúci žiaci spolu s ,,lajdákmi“?

Treba si uvedomiť, že v populácii je vždy drobné percento talentovaných detí, to bolo vždy, aj vždy bude. Potom sú deti rodičov, ktorí majú záujem o kvalitné vzdelanie dieťaťa, takže aj priemerného žiaka motivujú k učeniu a dosahovaniu dobrých výsledkov. Táto skupina bola v minulosti väčšinová, momentálne je už veľmi malá.

Čiže pribúda ,,priemerných“ žiakov bez záujmu o vzdelanie?

Bohužiaľ áno. V triede sú vždy priemerní žiaci - respektíve deti bez záujmu a práve táto skupina sa postupne zväčšuje. Je naozaj pedagogickým majstrovstvom takúto rôznorodú skupinu zaujať a pristupovať k žiakom individuálne.

Ako možno zvládnuť také široké spektrum žiakov v jednej triede?

Učiteľ musí mať hodinu vopred premyslenú, prípadne môže na hodine zaviesť aj skupinové vyučovanie. To znamená, že talentovaným žiakom dá náročnejšiu úlohu, ktorú riešia v skupine samostatne. On sa môže zatiaľ venovať tým slabším iným spôsobom. Potom skupina žiakov samostatne pracujúcich odprezentuje svoje poznatky ostatným.

Skupinové vyučovanie pedagógovia asi nevyužívajú často, alebo áno?

Je to náročné na prípravu a možnosť skupinového vyučovania závisí aj od preberaného učiva či témy. Samozrejme aj od materiálov, ktoré má učiteľ k dispozícii. Naše pracovné zošity k prírodovedným predmetom obsahujú ku každému učivu veľa cvičení, úloh rôznorodej náročnosti, takže učiteľ zvládne rôznorodú skupinu žiakov oveľa jednoduchšie.

Môžete výhody pracovných zošitov od Raabe popísať konkrétnejšie?

Ako som už naznačila, naše pracovné zošity pre prírodovedu, biológiu, chémiu, matematiku, fyziku nesú v sebe komplexnosť. To znamená, že obsahujú učebný text, množstvo cvičení a úloh rôznej náročnosti. Sú koncipované tak, aby učiteľ žiakov priviedol k aktívnemu čítaniu, mysleniu, písaniu a tak udržujú aktivitu žiaka počas celej hodiny. Hodina je hravá, ale žiaci si počas nej zároveň fixujú učivo.

Ako takýto zošit vyzerá?

Zošit je pútavý, plnofarebný, obsahuje aj priestor pre poznámky a je aj prepojený s ministerským portálom planetavedomosti.iedu.sk. Tým, že žiak aplikuje dané poznatky do cvičení, učiteľ už napríklad nediktuje poznámky, čiže čas je efektívne využitý. Keďže v našom materiáli je všetko potrebné na jednom mieste, žiak manipuluje len s jedným materiálom na lavici. Som rada, že aj zo strany žiakov a aj učiteľov máme pozitívne ohlasy.

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte