Po úspešnom jedenástom ročníku, počas ktorého sa do testovania v rámci jednotlivých krajín V4 zapojilo rekordných, viac ako 100-tisíc ľudí, prichádza nová výzva. IT Fitness Test sa rozširuje aj za hranice Európskej únie. Už v tomto roku je totiž historicky po prvý raz dostupný aj pre žiakov, študentov, učiteľov ale aj širšej verejnosti, na Ukrajine. „Rozšírenie testovania pre ukrajinských občanov bolo pre nás jasnou voľbou. Pozitívna odozva našich partnerov v krajinách V4, a takisto aj nutnosť reagovať na aktuálne medzinárodné dianie, nás podnietili aj tento rok IT Fitness Test rozšíriť, a to práve o mutáciu v ukrajinskom jazyku. Vzhľadom na príchod mnohých odídencov na Slovensko a do susedných krajín považujeme za potrebné poskytnúť im dostatočný priestor pre ich testovanie – či už ide o žiakov alebo aj ľudí, ktorí v rámci vstupu na pracovný trh chcú deklarovať úroveň svojich zručností a kompetencií v digitálnom priestore,“ vysvetľuje predseda Digitálnej koalície, Mário Lelovský. Testovanie je bezplatné, online dostupné komukoľvek, a to až v šiestich jazykoch, vrátane angličtiny.
K dispozícii sú dve verzie testu. Pre žiakov vyšších ročníkov základných škôl je dostupná verzia s dvadsiatimi testovacími otázkami. Pre študentov stredných a vysokých škôl, učiteľov a ďalších respondentov je pripravený súbor dvadsiatich piatich otázok. Tie preveria ich zručnosti v kategóriách ako sú Internet, Bezpečnosť a počítačové systémy, Komplexné úlohy, Kancelárske nástroje, Kolaboratívne nástroje a sociálne siete. „Na základe výsledkov posledného ročníka vidíme, že žiaci na Slovensku, ale aj v susedných krajinách, výrazne zaostávajú v oblasti práce s kancelárskymi nástrojmi, v porozumení tabuľkám, grafom či v čítaní s porozumením. Mladí ľudia sú skôr konzumentmi obsahu, preto často nedokážu správne vyhodnotiť a porozumieť informáciám, s ktorými sa stretávajú na sociálnych sieťach. Z tohto dôvodu testovacie otázky preveria najmä zručnosti v oblasti bezpečného používania sociálnych sietí, kancelárskych nástrojov a prácu s dátami,“ spresňuje predseda Digitálnej koalície, Mário Lelovský. Výsledky testovania v rámci jednotlivých krajín taktiež môžu pomôcť jednotlivým vládam prijímať systémové opatrenia, ktoré povedú k skvalitneniu vzdelávacieho systému. „Uvedomujeme si, že v dnešnej rýchlej dobe nielen žiaci majú problém pracovať s informáciami a s ich vyhodnocovaním. Preto vedenie ku kritickému mysleniu bude jedným z hlavným pilierov pripravovanej kurikulárnej reformy. Vyučovanie bude obsahovať viac práce s textom, s informáciami, s ich vyhodnocovaním, s overovaním, ale aj používaním,“ dopĺňa minister školstva, vedy, výskumu a športu SR, Ján Horecký.
Zdroj: medialnavychova.sk
Komentáre