Hodnotenie úrovne grafomotorických zručností a ich rozvoja

26.08.2011
Vzdelávanie a výchova

Hodnotenie a analyzovanie úrovne detskej kresby a výsledkov grafomotorických cvičení je súčasťou práce učiteliek predprimárneho vzdelávania. Pokiaľ sa mu venuje dostatočná pozornosť a je robené správne, môže poukázať na určité vývinové dysfunkcie. Ďalej je zdrojom poznatkov, ktoré môže učiteľka využiť pri usmerňovaní prípravných grafomotorických cvičení ako predprípravy na detské elementárne písanie.

Detský výtvarný prejav sa môže analyzovať hodnotením technickej stránky a grafickej stránky.

Odporúčania pre pedagógov počas cieleného rozvíjania grafomotorických zručností detí a ich grafického prejavu:

  • chápať grafický prejav dieťaťa v súvislosti s celou jeho psychikou, pričom je dôležitý vek dieťaťa; rešpektovať zvláštnosti, ktoré sa vyskytnú u dieťaťa v zobrazení skutočnosti, pretože je iná ako u dospelého,
  • pristupovať s vážnosťou ku každému výtvoru dieťaťa; nadmerne ho nechváliť, ale ani nepodceňovať,
  • nezasahovať dieťaťu do jeho výtvoru, nemeniť ho, prípadne ho neopravovať podľa vlastných predstáv, pretože stratí hodnotu; svoj záujem obraciame smerom k veku dieťaťa a k tomu, či úplnosť predstavy zodpovedá danému obdobiu; vhodná metóda, ktorú môžeme použiť, je rozhovor,
  • rešpektovať tému alebo námet, ktorý si dieťa vyberie; tu sa odráža prežívanie sveta, v ktorom žije a pohybuje sa,
  • nie vždy musí ísť o zobrazenie niečoho konkrétneho; pre dieťa môže mať význam aj taký tvar, ktorého zmysel je pre nás nepoznaný,
  • prinášať do výtvarného prejavu dieťaťa rôznorodosť; objavovanie nového je súčasťou detského sveta,
  • naučiť deti udržiavať si v poriadku svoje veci a pracovný priestor a viesť ich tak k zodpovednosti,
  • motivovať detskú predstavivosť a schopnosť pretvárať skutočnosť do výtvarnej formy,
  • sledovať vývin dieťaťa prostredníctvom kresieb z rôzneho vekového obdobia,
  • výtvarnú činnosť ponímať viac ako zaujímavú zábavu, než ako povinnosť.

 

V kresbe detí je prirodzene odrazená skutočnosť, ktorú vnímajú, a v grafickom prejave sa odráža ich vyspelosť, ktorá je daná ontogenetickým a fyziologickým vývinom. Dieťa sa prostredníctvom kresby vyjadruje, preto je dôležité, aby jeho grafickému prejavu porozumeli rodičia aj pedagógovia.

Vybrané z publikácie Pedagogická diagnostika v praxi materskej školy.

 

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte