Matematika môže byť aj jedna veľká zábavná cesta!

25.11.2020
Vzdelávanie a výchova

Všimli ste si to niekedy: deti odmalička rady počítajú a majú matematiku rady už v škôlke. Počítajú autá na ulici, jablká v košíku, cukríky v balíčku... Na druhom stupni základnej školy však krivka popularity, resp. neznášanlivosti matematiky prudko narastá smerom nahor. Prečo je to tak? A nerobíme niekde chybu my dospelí?

Možno budete prekvapení, ale pochopenie matematiky vôbec nie je niečo, čo by vypovedalo o našej inteligencii. Zahraničné prieskumy už dávno potvrdili, že ak človek nepočíta rýchlo a správne, neznamená to, že je menej inteligentný. A takisto: vôbec nie je pravdou, že niekto „má hlavu na matematiku“ a niekto nie... Napriek tomu, práve o matematike často hovoríme ako o predmete, ktorý je náročný, ťažko pochopiteľný a nezáživný...

 

Ako učiť matematiku?

Aby sme rozvinuli v deťoch lásku k matematike, v predškolskom veku je podľa odborníkov dôležité podporovať deti v riešení hlavolamov, k hre s tvarmi, číslami a k rozmýšľaniu nad vzťahmi medzi nimi. Akonáhle však prídu deti do školy, všetko sa zmení na systém zameraný na formálne metódy ako sčítanie, odčítanie, násobenie a podobne. Práve v tomto veku sa začína budovať uzavretá myseľ, ktorá pracuje len s naučenými postupmi. Aby sme tomu zabránili, „mali by učitelia a rodičia prezentovať matematiku ako tvárny a koncepčný predmet, založený na uvažovaní a hľadaní súvislostí,“ hovorí záver jednej zo zahraničných štúdií.

Na hľadaní súvislostí a rozvíjaní medzipredmetových vzťahov je postavená koncepcia nového pracovného zošita Cestovateľská násobilka, ktorý vysvetľuje žiakom tretieho a štvrtého ročníka základnej školy násobenie a delenie práve na rozvíjaní medzipredmetových vzťahov. Neobsahuje len formálne príklady na násobenie a delenie v obore do 100, ale prináša množstvo zábavných a zážitkových cvičení s prepojením učiva z vlastivedy, prírodovedy, slovenského jazyka a pod.

Plnofarebný zošit teraz vychádza v prepracovanom vydaní aj s odporúčacou doložkou MŠVVaŠ SR a môžete si ho kúpiť už teraz TU.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Zdroj: Raabe Slovensko

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte

Ako učiteľka matematiky (už na dôchodku) by som rada napísala svoj názor k tejto problematike. Áno, s nadpisom súhlasím, ale takéto farebné leporelo, ktoré často odpútava pozornosť detí od podstaty, nepovažujem za najdôležitejšiu pomôcku na tejto ceste. Deťom by určite stačili jednoduché učebnice a ČISTÉ zošity (nie predpripravené pracovné listy) a veľa veľa rôznych stavebníc a iných vhodných pomôcok (možno aj vlastnoručne vyrobených). Ony musia tú matematiku omakať vlastnými rúčkami a vlastnými rúčkami svoj objav nakresliť či poznačiť na čistý papier, vytvoriť príklad, reťazovku, narysovať tabuľku, poskladať útvar alebo stavbu. Hľadať rôzne cesty a porovnávať ich, vysloviť svoj názor a obhajovať ho, nájsť prípadné chyby a opraviť ich, prijať názor iného. Deti by mali za našej asistencie a pod našim odborným vedením samé objavovať nové poznatky. Ja som mala šťastie na výborných učiteľov. Stále mám pred očami moje prvé farebné drevené paličky z prvej triedy a postupne všetky učené pomôcky na hodinách matematiky. Kabinety v mojej škole boli plné rôznych sád , s ktorými sme pracovali vo dvojici alebo samostatne. Veľmi to pomáhalo hlavne slabším žiakom. Toto platí pre všetky predmety. Charles Farrar Browne povedal, citujem: Priemerný učiteľ rozpráva, dobrý vysvetľuje, výborný ukazuje a najlepší inšpiruje.