NKÚ: Zavádzanie duálneho vzdelávania je pomalé, mohlo ušetriť milióny eur

09.09.2022
Vzdelávanie a výchova

Plošné zavádzanie duálneho vzdelávania na Slovensku hodnotí Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) ako pomalé.

Ako tvrdí, nízke počty zapojených zamestnávateľov, žiakov a škôl znamenajú, že projekt nenapĺňa svoj cieľ. Analytici zistili napríklad, že len asi päť percent dualistov prvákov sa v uplynulých rokoch vzdelávalo v študijných odboroch, pri ktorých je predpoklad, že budú na trhu práce chýbať. Absentujú tiež presné dáta o absolventoch duálneho vzdelávania a ich uplatnení v praxi. TASR o tom informovala hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

"Ak by implementácia projektu na úrovni štátu, ale aj krajských samospráv, napredovala v plánovaných rámcoch, slovenská spoločnosť by ušetrila milióny eur a zároveň by sa znižoval počet mladých ľudí, ktorí čakajú na prvú pracovnú príležitosť na úrade práce. Absolventi stredných škôl, ktoré aktívne komunikujú s podnikateľským prostredím, zapájajú miestne či regionálne firmy do vzdelávacieho projektu, majú výrazne väčšiu šancu nastúpiť do zamestnania hneď po opustení školských lavíc," skonštatoval predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

Ciele vlády a počiatočné očakávania národného projektu Duál sa podľa NKÚ nenaplnili. Tvrdí, že z pohľadu účasti zamestnávateľov a škôl boli očakávania splnené na necelých 70 percent (198 stredných odborných škôl) a do systému duálneho vzdelávania sa zapojilo približne 80 percent vládou plánovaného počtu žiakov. Podľa analytikov to poukazuje na pomalé zavádzanie systému duálneho vzdelávania. Vysvetľujú, že má pozitívny vplyv na efektívne využívanie verejných financií.

Kontrolný úrad odporúča, aby ministerstvo školstva dôsledne a pravidelne sledovalo ďalšie kroky absolventov duálneho štúdia a zároveň získavalo kvalitné dáta, ktoré následne dopomôžu k uplatneniu mladých ľudí na trhu práce. Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy upozornil tiež na nezastupiteľné miesto vyšších územných celkov. V celom procese realizácie projektu boli a stále sú podľa neho pasívne a nedostatočne využívajú svoje kompetencie pri definovaní priorít pre oblasť vzdelávania či regionálneho rozvoja.

 

Zdroj: dnes24.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte