Odklad školskej dochádzky áno alebo nie?

11.03.2021
Vzdelávanie a výchova

Na Slovensku máme na vstup do základnej školy stanovenú hranicu šesť rokov fyzického veku dieťaťa. Nie každé dieťa je ako podľa tabuľky. To, či je dieťa naozaj pripravené na školu, objasní až komplexná pedagogická diagnostika školskej zrelosti.

Predpokladom na úspešné začlenenie a štart v základnej škole nemôže byť len fyzický (kalendárny) vek, ale spôsobilosť dieťaťa zvládať psychickú aj fyzickú záťaž. Posúdiť to nie je pritom také jednoduché. Už Komenský sa zamýšľal nad vekom a spôsobilosťou dieťaťa na vstup do školy: „Jednako však netreba to brať až tak presne, akoby dieťa muselo ísť do školy až po dovŕšení šiesteho roku. Tento termín sa môže posunúť dopredu alebo dozadu o pol roka alebo aj o celý rok podľa nadania dieťaťa.“

Predstavy rodičov

Mnohí rodičia vnímajú predčasné zaškolenie dieťaťa ako prestíž, niekedy si neuvedomujú možné následky. Sú však aj výnimky úspešného predčasného zaškolenia, tiež triedy pre nadané deti, ktoré môžu zabrániť stagnovaniu dieťaťa na jednej úrovni. Naopak, niekedy neadekvátne žiadajú rodičia o odklad školskej dochádzky, s vlastným argumentom, že chcú svojmu dieťaťu predĺžiť detstvo. Niektorí rodičia žiadajú o radu učiteľku materskej školy, naopak, iní na jej upozornenie na zaostávanie dieťaťa, jeho školskú nezrelosť a nepripravenosť nereagujú. Pre oba postupy v zmysle platných právnych postupov rodičia potrebujú správu od lekára, psychológa či špeciálneho pedagóga. Učiteľka materskej školy je dôležitým prvotným „odborníkom“, ktorý si prejavy dieťaťa vo výchovno-vzdelávacom procese dokáže pedagogicky zdiagnostikovať a následne ich komunikovať rodičom.

Zrelosť, pripravenosť, či spôsobilosť?

V odbornej literatúre sa stretávame s tromi súvisiacimi pojmami — školská zrelosť, školská pripravenosť a školská spôsobilosť. Niektorí autori tieto pojmy výrazne neodlišujú, psychológovia sa zmieňujú skôr o školskej zrelosti. Pri akceptovaní výrazného vplyvu prostredia a zamýšľaním sa nad úspešným vstupom do základnej školy môžeme súhlasiť s viacerými autormi. Školskú spôsobilosť charakterizujú ako širší pojem, ktorý zahŕňa v sebe školskú zrelosť a školskú pripravenosť.

Školská zrelosť súvisí so zrelosťou centrálnej nervovej sústavy (ďalej len „CNS“) a s prejavom odolnosti voči záťaži. Ak hovoríme o školskej zrelosti, ide o schopnosť sústrediť sa, emočnú stabilitu dieťaťa, ktorú sprevádza pocit šťastia. Je to predpoklad úspešného školského vývinu, sociálneho zaradenia sa. Školská zrelosť predchádza školskej pripravenosti. Školská zrelosť je stav dieťaťa, ktorý zahŕňa psychickú, zdravotnú a sociálnu spôsobilosť začať školskú dochádzku a zvládnuť nároky školského vyučovania.

Školská zrelosť predstavuje vývinový stupeň, ktorý zahŕňa tri oblasti rozvoja dieťaťa:

  • fyzickú zrelosť,
  • psychickú (kognitívnu) zrelosť,
  • sociálnu a emocionálnu zrelosť.

Zrenie CNS súvisí s fyzickým vekom jednotlivca, preto sa predpokladá, že u 7-ročného dieťaťa je vyššia zrelosť CNS ako u 6-ročného (môže ísť o dôvod na odklad školskej dochádzky — po posúdení psychológom). Zrelšie dieťa ľahšie zvládne nároky na sústredenosť, pozornosť, bude trpezlivejšie aj zaujatejšie.

Začiatkom mladšieho školského veku sa hra viac mení na zámernú organizovanú činnosť, dieťa sa musí prispôsobiť novým podmienkam. Sú na naň kladené náročnejšie požiadavky, ktoré veľakrát nedokáže rýchlo vnímať. Motivácia na učenie sa vytvára postupne. Školák sa musí podriadiť pevne stanovenému rozvrhu, sústrediť sa na nové poznatky, ktoré by mu mali priniesť uspokojenie a radosť. Každé dieťa nastupuje do základnej školy s novým očakávaním, so zámerom byť dobrým žiakom. Nie všetky deti však zvládnu naplniť očakávania ich učiteľa a rodičov.

Diagnostika školskej zrelosti

Na základe stanovenej pedagogickej diagnózy u konkrétneho dieťaťa ďalej učiteľ, v prípade potreby odborní spolupracovníci (špeciálny pedagóg, psychológ, lekár…), naplánujú kroky pre jeho ďalší rozvoj. Na určovanie školskej zrelosti a pripravenosti existuje široká škála testov, treba však oddeliť výhradne psychologické testy a techniky od tých, ktoré môžu používať pre svoju potrebu učiteľky materských škôl. Psychologické testy predstavujú krátkodobé skúšky, ktoré vynechávajú podstatné pedagogické faktory, a tie ovplyvňujú vstup do školy. Naproti tomu Pedagogická diagnostika zahŕňa dlhodobé pozorovanie dieťaťa v materskej škole, pravidelnú komunikáciu s rodičmi o prejavoch dieťaťa doma aj v materskej škole a systematické výchovné vedenie. Učiteľka v materskej škole je s dieťaťom denne niekoľko hodín a psychológ len jedno sedenie trvajúce okolo 2 hodín. Na základe týchto atribútov možno dosiahnuť objektívnejšie a uspokojivejšie výsledky ako pri psychologickej diagnostike.

Spracované podľa odbornej publikácie: PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA V PRAXI MATERSKEJ ŠKOLY, ktorá vyšla v nakladateľstve RAABE. Hľadáte odborné informácie, nájdete ich v týchto publikáciách.

Príprava na školu

Dôležitým predpokladom školskej pripravenosti a následne aj školskej úspešnosti dieťaťa je podnetnosť rodinného prostredia. Nezáleží na kvantite podnetov, ale na ich kvalite a tiež na tom, či podnety, ktoré rodina dieťaťu poskytuje, sú relevantné z hľadiska požiadaviek súčasného školského systému. A v aktuálnej dobe, keď je väčšina materských škôl zavretá, padá aj predškolská príprava na hlavy rodičov. Je preto dôležité, aby na včasnú prípravu na školu upozornili rodičov aj pani učiteľky z materských škôl. Zábavnou a pritom nenásilnou formou, ako dieťa po všetkých stránkach pripraviť na školu môžu byť aj pracovné zošity Kuliferdo ide do školy, ktoré aktuálne vydáva odborné nakladateľstvo RAABE.

KULIFERDO IDE DO ŠKOLY KOMPLET 1 – 3

Tvoria užitočnú pomôcku na zistenie a rozvíjanie školskej pripravenosti detí. Sú určené pre deti vo veku 5 až 7 rokov. Obsahujú tri pracovné zošity plné pracovných listov, prostredníctvom ktorých rodičia a učitelia zistia a budú rozvíjať školskú pripravenosť dieťaťa. Úlohy v pracovných zošitoch sú koncipované tak, aby rozvíjali všetkých desať oblastí školskej pripravenosti: Pohyb, Samostatnosť, Motorika, Vnímanie, Tvorivosť, Myslenie, Pravidlá, Jazyk a reč, Vedomosti a Pamäť.

  • Vďaka nim orientačne zistíte, ako na tom predškoláci sú pri plnení úloh.
  • Prinášajú úlohy, ktoré sú vyžadované od detí v súvislosti s prípravou na nástup do základnej školy.
  • V jednotlivých tematických oblastiach je pripravených niekoľko úloh, ktoré by dieťa malo splniť.
  • Za každou časťou sa nachádza vyhodnotenie, prostredníctvom ktorého sa rodič alebo učiteľ dozvie úroveň pripravenosti dieťaťa do školy.

Nové pracovné zošity Kuliferdo ide do školy (1-3) budú dostupné už od 12.marca 2021. Už po Veľkej noci by sa mohli vrátiť všetci predškoláci do škôlok. Pripravte sa na to a zadovážte si Kuliferdov do vašej materskej školy.

 

Zdroj: Školský portál

 

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Kľúčové slová

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte