Predčitateľská (raná) gramotnosť dieťaťa

28.08.2014
Vzdelávanie a výchova

Deti sú odmalička v interakcii s dospelými, so súrodencami, s rovesníkmi, kde sa prirodzene utvárajú podmienky pre komunikáciu v bežnom prostredí. Ide o počiatky rozvíjania gramotnosti, a preto by sme už v ranom štádiu vývinu dieťaťa mali myslieť na vytváranie stimulačného prostredia.

Stať sa gramotným je jedným z kľúčov k tomuto svetu. Definícia gramotnosti hovorí, že ide o nadobúdanie zručností založených na jazyku, ktoré sú odovzdávané v rámci danej kultúry. Ide o zručnosti, ktoré obsahujú čítanie, písanie a počítanie. Včasný rozvoj komunikačných schopností je vysokým predpokladom pre úspešné zvládanie zručností čítania a písania. Záujem o rozprávanie, počúvanie príbehov, spoločné čítanie (prezeranie obrázkov), hranie divadla, učenie sa básničiek či riekaniek a vymýšľanie vlastných príbehov vytvára bohato podnetné prostredie na rozvoj predčitateľskej gramotnosti dieťaťa.

V materskej škole je dostatok príležitostí na rozvoj gramotnosti dieťaťa. Učiteľky denne pripravujú prostredie pre podporovanie a rozvoj počiatkov písania a čítania v rôznych edukačných aktivitách počas celého dňa. Deťom predkladajú rôznorodé pomôcky, materiály, knihy, písmená a čísla, leporelá, veľa časopisov – nových, ale už aj známych, no najmä príťažlivých pre danú vekovú skupinu detí. V niektorých materských školách majú deti k dispozícii centrum gramotnosti, kde je priestor na písanie, vyrábanie kníh (pojmových máp), knižničný kútik a kútik na počúvanie (tu si môžu čítať samy, s učiteľkou, rodičom, kamarátom, aj s využitím audiotechniky – CD a kazety, gramofón a platne). Deti môžu centrum denne využívať podľa vlastného výberu a svojich skúseností.

V pedagogickom procese je pri utváraní počiatkov gramotnosti  potrebné sústrediť sa na „učenie“, ktoré postupuje od známeho k neznámemu, na zisťovanie úrovne poznatkov jednotlivých detí a následne tieto kompetencie obohacovať a rozširovať. V záujme lepšieho poznania dieťaťa – jeho diagnostiky – je efektívne viesť rozhovory s jeho rodičmi. Sústreďujeme sa na oblasti záujmu o knihy, časopisy, písmená, kreslenie, rozprávky a náučnú literatúru.

Prvé znaky (už u 3- až 4-ročných detí) prechodu od kreslenia k napodobovaniu písmen znamenajú veľký progres. V celej triede môžeme rozmiestniť obrázky a slová, ktoré pomáhajú deťom všetkých vekových skupín pochopiť dôležitosť čítania a písania.

Na rozvíjanie gramotnosti sa používajú také aktivity ako:

  • hry s písmenami,
  • ich zoskupovanie,
  • triedenie,
  • písanie do piesku,
  • písanie do snehu,
  • vystrihovanie písmen,
  • vytváranie nápisov a pod.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte