PRIESKUM: Online vzdelávanie ohrozuje kvalitu výučby

11.11.2021
Vzdelávanie a výchova

Počas preverovania vedomostí študentov pri dištančnej výučbe v čase pandémie dochádzalo častejšie k podvádzaniu.

S rýchlo sa zhoršujúcou pandemickou situáciou stále viac pracovísk vysokých škôl prechádza na dištančnú formu vzdelávania. Z prieskumu Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo (SAAVŠ) Akademická štvrťhodinka vyplýva, že pandémia ochorenia COVID-19 už v predošlých semestroch negatívne ovplyvnila kvalitu vzdelávania vysokoškolákov, keď 59 percent respondentov uviedlo, že pri väčšine predmetov nadobudlo porovnateľné vedomosti ako pri prezenčnej výučbe. Skúsenosti učiteľov tiež naznačujú, že dištančná výučba, zavádzaná v dôsledku pandémie, môže pri nevhodných metódach výučby a skúšania vytvárať priaznivejšie podmienky pre podvádzanie. TASR o tom informovali zo SAAVŠ.

Viac ako tretine respondentov (38 percent) chýbal na väčšine predmetov priamy kontakt s učiteľmi. Tí im prevažne posielali texty a zadania a študenti následne odosielali vypracované úlohy. Zároveň si viac ako štvrtina respondentov (28 percent) musela na úspešné zvládnutie väčšiny predmetov dopĺňať vedomosti z mimoškolských zdrojov. "Tieto zistenia indikujú, že je potrebné pomôcť učiteľom pri rozvíjaní tých pedagogických a didakticko-metodických zručností, ktoré im pomôžu lepšie zvládnuť dištančné vzdelávanie," uviedla Renáta Hall, koordinátorka analytického tímu SAAVŠ. Z uvedeného tiež podľa Hall vyplýva, že pri prechode na dištančnú výučbu je potrebné dbať na to, "aby učitelia so študentmi priamo komunikovali, aby mali študenti k dispozícii potrebné materiály a zároveň aby ich hodnotenie zohľadňovalo špecifiká dištančnej výučby".

Počas preverovania vedomostí študentov pri dištančnej výučbe v čase pandémie dochádzalo častejšie k podvádzaniu. To, že boli podvody pomerne rozšírené v minulých rokoch, ukazujú aj dáta prieskumu, kde sa viac ako polovica respondentov (56 percent) stretla napríklad s tým, že študenti odpisovali počas testov ovávania zadanči vyprací. Podľa Petra Maňa, analytika SAAVŠ, "by sa priestor na podvádzanie mohol zúžiť, ak by sa napríklad hodnotilo to, či študenti pochopili preberanú látku, a nie namemorované poznatky. Ak totiž ide len o reprodukciu učiva, tak aj študenti majú väčšiu možnosť odpisovať či inak podvádzať".

 

Zdroj: skolske.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte