Sociologička: Vzdelávanie by sa malo ďaleko viac zamerať na emocionálne zručnosti
Upozornila na to, že v školách narastajú prípady agresívneho správania či šikanovania medzi mladými, čo má podľa nej spoločenské pozadie.
Vzdelávanie by sa malo ďaleko viac zamerať na emocionálne a sociálne zručnosti žiakov. Proces dozrievania u mladých je totiž v súčasnej dobe ambivalentný a problémový z existenciálneho hľadiska. Spoločnosť je pritom charakteristická premenlivosťou, neistotou, nárastom agresívnych prejavov aj virtuálnou podobou vzťahov. Pre TASR to skonštatovala sociologička z Univerzity Komenského v Bratislave Gabriela Lubelcová v reakcii na štvrtkový (16. 1.) útok na gymnáziu v Spišskej Starej Vsi.
Upozornila na to, že v školách narastajú prípady agresívneho správania či šikanovania medzi mladými, čo má podľa nej spoločenské pozadie. Je preto potrebné venovať sa problémom mladých ľudí a investovať viac do školských psychológov a podporných odborníkov pre učiteľov. "Často sa totiž o tejto generácii hovorí, že je veľmi krehká a ťažko zvláda záťažové situácie, čiže je potrebné učiť ich v každodennosti ako svoju emocionalitu, ale aj vzťah s ostatnými rozvíjať," doplnila s tým, že pomôcť môžu najmä školy.
Mladí ľudia sa podľa sociologičky nachádzajú v ťažkej životnej etape spojenej s osobnostným dozrievaním a sebahľadaním. Podotkla, že spoločnosť je na jednej strane veľmi vyspelá, čo pre proces socializácie detí a mladých znamená, že nie sú zaťažené výraznejšími požiadavkami, ktoré by pre nich pestovali silnejšie vôľové vlastnosti. Druhá vec je podľa nej hodnotové a mentálne nastavenie súčasnej spoločnosti. Usúdila, že slovenskí aj medzinárodní politici často "nahrávajú" spôsobu správať sa agresívne.
Poukázala aj na virtuálny priestor a množstvo informácií či rôzne spoločenské rámce, ktoré v ňom na deti a mladých číhajú. Navyše, je pre spomínanú vekovú etapu podľa nej charakteristický silný vplyv vrstovníckej skupiny. Virtuálna podoba týchto vzťahov pritom podľa Lubelcovej veľmi neponúka opory pre ukotvenie.
Sociologička nárast depresií a psychických problémov u mladých označila za časovanú bombu a považuje za nutnosť venovať tomu v slovenskom školstve viac pozornosti.
Zdroj: TASR
TIP PRE ŠKOLY: Aby sa žiaci vo svojej škole cítili bezpečne – RESQL: Komplexný systém na riešenie šikany v školách... nahlásiť šikanu nestačí!
Školy zohrávajú kľúčovú úlohu v prevencii šikany. Existuje mnoho stratégií, ktoré môžu školy implementovať, aby vytvorili bezpečnejšie a inkluzívnejšie prostredie pre všetkých študentov.
Aby sme zabránili šikane, je dôležité, aby sme sa o nej otvorene rozprávali. Deti by mali vedieť, že šikana nie je normálna a že sa proti nej môžu brániť.
Riešením, ktoré sa teraz slovenským školám ponúka, je RESQL – Komplexný nástroj na riešenie šikany v školách. Neprináša totiž len možnosť anonymne oznámiť šikanu, nástroj ide ďalej. Vďaka nemu školy získajú celý rad podporných materiálov a to v podobe:
• Postupov, ktoré uľahčujú zamestnancom školy vhodné rozhodovanie a plánovanie činností (materiály týkajúce sa reakcií v krízových situáciách a scenáre činností súvisiacich s jednotlivými situáciami šikany medzi rovesníkmi).
• Verifikovaných scenárov vyučovacích aj triednickych hodín, týkajúcich sa problematiky násilia, vzťahov v triede , klímy triedy aj školy.
• Informačné materiály pre žiakov aj pedagógov.
Viac informácií o RESQL nájdete tu: https://resql.raabe.sk/
Na Slovensko prináša RESQL odborné nakladateľstvo Dr. Josef RAABE Slovensko v rámci projektu Šikanovanie v školách – oznámením násilia to nekončí!, ktorý realizuje Občianske združenie European Pedagogical Club.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre