Testovanie 9: Ako pripraviť žiakov, aby o rok zas nepohoreli?

13.06.2014
Vzdelávanie a výchova

To, že matematika je strašiakom našich školákov sa opäť potvrdilo vo výsledkoch Testovania 9, ktoré pred pár dňami zverejnilo ministerstvo školstva. Celkovo dopadli najlepšie žiaci na cirkevných školách a ukázali sa aj veľké rozdiely vo výsledkoch detí v jednotlivých regiónoch. Odborníčky Jany Dandelovej z nakladateľstva Raabe sme sa opýtali, ako tieto úspechy i neúspechy detí vnímajú samotné školy a ako by sa na Testovanie 9 mohli pripraviť lepšie, aby o rok neboli sklamaní.

Testovanie 9 z matematiky nedopadlo dobre. Test mal priemernú úspešnosť iba 54,67 %. Možno aj tento predmet učiť tak, aby žiakov bavil?

Samozrejme že áno. Mnoho učiteľov je veľmi šikovných a ponúka pohľad na matematiku zaujímavým a nápaditým spôsobom. Jednotlivé témy aplikujú do praktického života. Veľa učiva so žiakmi precvičujú na rôznorodých príkladoch a úlohách.

Ale asi nie je ľahké vymýšľať si tie praktické príklady...

Mnoho problematických tém, ktoré sú náročné na predstavivosť žiaka, môžu učitelia ukázať žiakom aj prostredníctvom portálu planetavedomosti.iedu.sk, s použitím animácii či interaktívnych cvičení. V tejto oblasti máme pripravené komplexné riešenie – pracovné zošity pre žiakov a metodiky pre učiteľov prepojené s týmto portálom. Rada by som upozornila, že keďže testovanie z matematiky celoslovensky dopadne vždy oveľa horšie ako zo slovenčiny, pripravujeme aj pracovné zošity k príprave žiakov na Testovanie 9  z matematiky. Mali by byť k dispozícii v septembri.

Ako naši učitelia vnímajú úspech či neúspech žiakov na Testovaní 9?

Myslím, že každej škole záleží na tom, aby v tomto testovaní ich žiaci uspeli a dosiahli minimálne lepšie výsledky ako je celoslovenský priemer. Ale učitelia na precvičovanie učiva a príkladov často používajú materiály, ktoré si vyrábajú sami ,,na kolene“, prípadne ich hľadajú na internete. To je samozrejme časovo náročné.

Aké materiály im chýbajú?

Pociťujú nedostatok materiálov hlavne pre prácu s textom a jeho následným porozumením. Pritom až dve tretiny úloh na Testovaní 9 sú zamerané práve na túto problematiku. Výsledky testovania ukázali, že sa v tomto smere žiaci medziročne zlepšili. Gramatika bola ale slabšia. Učitelia veľmi vítajú pracovné zošity - Príprava na Testovanie 9 pre 9. ročník a pre 8. ročník. Pomocou týchto materiálov efektívnejšie pripravujú žiakov na testovanie. Okrem zošitov máme vytvorené ďalšie úlohy pre prípravu na testovanie 9,  od 5.  po 9. ročník, ktoré sú vložené v zakladači, ktorý do nás získavajú učitelia aj zdarma. Takto pripravujú žiakov už od 5. ročníka.

Spomínate konkrétne publikácie. Aké sú reálne výsledky po ich používaní?

Učitelia, ktorí používali zošity pre prípravu žiakov na Testovanie 9 na hodinách slovenského jazyka, resp. v rámci krúžkov, boli veľmi spokojní. Mnohí z nich mi spomínali, že mali problematické triedy a obávali sa ako dopadnú. Nakoniec skončili veľmi dobre, nad očakávania. Pripisujú to práve faktu, že so žiakmi od septembra používali kvalitné materiály.

Prečo je dobré začať s prípravou na Testovanie 9 už v septembri?

Ja by som povedala, že treba začať už oveľa skôr, postupne aj v nižších ročníkoch. Preto sme tento rok vydali zošity aj pre 8. ročník. Učiteľ postupne opakuje učivo napríklad z gramatiky vo forme typickej  pre Testovanie 9. Čím skôr začne učiteľ pracovať so žiakmi v tomto smere, tým sú žiaci lepšie pripravení a v deň testovania nie sú zaskočení formou či náročnosťou jednotlivých úloh. Samozrejme, v 9. ročníku je príprava najintenzívnejšia.

Testy sa majú posunúť o mesiac neskôr – z marca na apríl. Máte ohlasy učiteľov, že po marcovom testovaní sa už žiaci nesnažia a prestávajú pracovať, lebo ,,už nemusia“?

Áno je to tak, učitelia sa často sťažujú. Žiaci získajú pocit, že po Testovaní 9 už nemusia na hodinách pracovať alebo sa na ne pripravovať. Berú to tak, že základnú školu už ukončili a prestávajú pracovať aj na ostatných predmetoch. To je ale spôsobené aj tým, že im nezáleží na koncoročných známkach z jednotlivých predmetov. Stratia motiváciu, ktorú ako tak do marca ešte mali. Je to správny krok, že sa postupne posúva termín a predpokladám, že sa dosiahne posunutie Testovania 9 až na máj.                  

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte