Tvorba plánu efektívnej drogovej prevencie v škole

22.09.2011
Vzdelávanie a výchova

V školskej drogovej preventívnej stratégii je potrebné definovať dva kľúčové elementy, ktoré definujú prístup k tejto problematike: či ide primárne o protidrogovú výchovu, alebo iba o riešenie drogových prípadov.

Niektoré školy môžu považovať za užitočné mať dve odlišné stratégie, vzťahujúce sa ku každej z týchto oblastí. Iné školy uprednostňujú jednu stratégiu pokrývajúcu oba elementy.

Aby bol program drogovej prevencie v škole efektívny, je potrebné vytvoriť ho pre konkrétne sociálne prostredie, v ktorom bude realizovaný. To znamená, že program si vyžaduje náležitú analýzu aktuálnej situácie, kde treba vziať do úvahy existujúce potreby, problémy a požiadavky, súvisiace s drogovou problematikou a drogovou prevenciou v škole.

Efektívny program by mal mať jasné, špecifikované a realistické ciele a úlohy, s implementačnou stratégiou, prispôsobenou školskému prostrediu a jeho populácii. Nakoniec by mal obsahovať vnútorný proces spätnej väzby pomocou monitoringu a/ alebo evaluácie programových činností. Významným činiteľom spoločenského a politického systému, v ktorom škola funguje, sú kultúrne názory a dôvera lokálnej komunity. Pred výberom alebo vytvorením programu by mal prebehnúť proces, ktorý identifikuje, aký druh programu je skutočne potrebný.

Požiadavky, ktoré by mali byť zahrnuté do protidrogového programu:

  • Ciele a úlohy drogovej prevencie v škole.
  • Filozofia (stratégia) podchytenia drogovej prevencie.
  • Osnova obsahu protidrogového preventívneho programu (napr. aký druh protidrogového programu sa bude vyučovať v tom-ktorom veku).
  • Aká je objektívnosť informácií.
  • Na aké látky je program zameraný a prečo (drogy, alkohol, tabak, legálne alebo nelegálne látky).
  • Ako sa budú osnovy vyučovať. Tu sa kladie dôraz na to, že drogová prevencia musí
    žiakov vzdelávať a viesť k pochopeniu dôsledkov vyplývajúcich z užívania drog. Pri dosahovaní týchto cieľov je najefektívnejšie interaktívne vyučovanie a učenie sa stratégiám.
  • Kto bude cieľovou skupinou (žiaci I. alebo II. stupňa ZŠ, triedy, vekové skupiny, rizikoví žiaci alebo všetci študenti).
  • Kto bude hlavným realizátorom projektu (učitelia, rovesníci, preventisti, polícia, rodičia).
  • Kto bude vyučovať drogovú prevenciu (tímový špecialista, tútori, externí experti alebo rovesnícki koordinátori).
  • Kto bude zodpovedný za vedenie tvorby programu a bude zabezpečovať jeho pravidelnú kontrolu a aktualizáciu.
  • Aké prostriedky sú k dispozícii na podporu protidrogového programu v škole aj mimo nej.
  • Aká by mala byť frekvencia programu (ako často, koľko mesiacov, koľko opakovaní).
  • Určenie, či by mal program zahŕňať monitoring a evaluačné prvky (čo sa bude merať, ako, kto a pre koho, metódy, vedecká úroveň, ako často, kedy v priebehu projektu).

 

Za potrebné alebo žiaduce považujeme zapojiť do programu externých „poradcov“, ktorí by mohli fungovať ako nezávislí konzultanti. Pozor na možné riziká!

Vybrané z publikácie Sprievodca triedneho učiteľa.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte