Výnimočné deti sa nesmú nudiť, inak sú hyperaktívne

18.06.2014
Vzdelávanie a výchova

Martinských žiakov s vysokým intelektom pohlcujú netradičné témy. Svoje vedomosti ukázali v záverečných prácach, ktoré obhajovali pred spolužiakmi, ale aj rodičmi. Nechýbali ani tematické kostýmy Indiánky, karatistu či folkloristky.

Výnimočne múdre deti prezentovali na martinskej radnici svoje zaujímavé práce. Základná škola Alexandra Dubčeka v Martine v špeciálnych triedach vzdeláva aj intelektovo nadané deti, ktoré ak chcú postúpiť do ďalšieho ročníka, musia na konci roka obhájiť svoj projekt. Tie najlepšie z každého ročníka predstúpili minulú stredu pred učiteľov, rodičov a žiakov, aby ukázali svoje nadanie.
  
Manuálne zručné dievčatko
  
Medzi najlepších žiakov patrí aj sedemročná Emma Schererová z Bystričky, ktorá uspela s témou o krasokorčuľovaní. Tomuto športu sa aj sama intenzívne venuje. Malú druháčku najviac baví matematika, gramatika, výtvarná i telesná. Ako priznala, po chuti jej príliš nie je angličtina. Šikovná Emmka sa tiež venuje netradičným záľubám. „Vyrábam 3D veci a zvieratá zo škatúľ a spravila som aj domček pre našu mačku. Keď nemám dosť krabíc na vyrábanie, tak rada šijem oblečenie,“ spomína žiačka, ktorej ručne šité výtvory by sa dali pokojne nosiť na verejnosti. „Švagriná je krajčírka a nosí Emmke prebytočné látky. Už ušila šaty aj pre mňa, len mi boli trochu malé,“ veselo sa zapája druháčkina mama Martina Schererová, ktorú dcérka často zaskočí svojimi zvedavými otázkami a vedomosťami. „Občas je to únavné, pretože Emmke nestačia jednoduché odpovede, ona musí pochopiť podstatu veci. Takéto nadané deti si totiž všímajú detaily, ktoré my ostatní nevidíme,“ približuje Martina Schererová.
  
Opravovala mamu pri čítaní
  
Ako M. Schererová dodáva, jej dcérka vedela čítať už ako štyri a polročná. „Čítala som jej rozprávkovú knižku a zrazu mi povedala, že tam to nie je tak napísané,“ so smiechom spomína sympatická mama, ktorej i staršia dcéra 16-ročná Barbora chodila do triedy pre intelektovo nadané deti. „Obidve sú šikovné, majú veľa záujmov, ale sú aj dosť hyperaktívne, čiže doma sa nenudíme a obom deťom sa venujeme naplno. Emmka by 24 hodín denne stále niečo vyrábala a tvorila,“ opisuje hrdá mamina, ktorá ako bývalá učiteľka angličtiny sa s obomi dievčatami od narodenia zhovárala po anglicky. Cudzí jazyk teraz zvládajú ľavou zadnou.
  
Široký záber vedomostí bystrej školáčky sa prejavuje aj pri pozeraní televízie. Detské relácie sleduje len občas. „S ocinom pozerám programy o aukciách a mám rada aj prírodopisné dokumenty a podmorský svet,“ prekvapuje sedemročná Emma.
  
Ak majú len tak sedieť, nudia sa
  
Ako priblížila riaditeľka školy Oľga Potašová, aby žiaci mohli navštevovať ich výnimočné triedy, musia mať IQ nad 130. „Máme aj deti s IQ 140 a vyššie. Preto aj tieto projekty, ktoré prezentujú sú na veľmi vysokej úrovni. Témy majú rôzne, napríklad o vesmíre, cudzích kultúrach, o strojoch či o prírode,“ vymenovala riaditeľka, ktorú teší úspech jej žiakov v rôznych celoslovenských súťažiach.
  
Podľa psychologičky Márie Vitkovej je dôležité, aby rodičia takéto nadané deti podporovali a rozvíjali ich vlohy. Často totiž bývajú veľmi neposedné. „Ich hyperaktivita môže prameniť z toho, že sa nudia a treba ich zaujať novými aktivitami, aby sa intelektuálne uspokojili. Nadané deti majú špecifické záujmy, ktoré bežné deti nezaujímajú. Napríklad ich fascinuje vesmír, filozofia a podobné ťažké odbory. Veľmi sa ponoria do toho, čo ich baví, a preto stranou dávajú obyčajné detské záležitosti,“ vysvetľuje psychologička a dodáva, že takíto žiaci majú radi rôzne hlavolamy, hádanky a sú radi, keď môžu ukázať, čo vedia a v čom sú dobrí.

Zdroj: regiony.sme.sk

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte