Aj učitelia sa ďalej vzdelávajú
Oddýchnutí po dovolenke alebo ešte čerpáte vzácne dni voľna? Čo robí učiteľka v čase dovolenky? Ak sa niekomu zdá, že prázdnin je veľa, mal by si uvedomiť, že pre učiteľov to neplatí rovnako ako pre deti.
![](https://skolskyportal.sk/sites/default/files/styles/mobile_landscape/public/field/image/female-teacher-with-laptop-working.jpg?itok=_GRYsd-N)
Učiteľské povolanie je tvrdý chlebík, verejnosť ho často vníma ako prácu, kde je veľa voľna. Ako ho využívajú pedagógovia? Samozrejme je nevyhnutné oddýchnuť si od hlučných tried a neustáleho šumu, od vyučovania, od žiakov a načerpať sily pre ďalšiu pedagogickú činnosť. Ale uvedomuje si verejnosť, že učiteľstvo a práca v školstve vyžaduje neustálu prácu na sebe, ďalšie vzdelávanie a napredovanie? Že učiteľ nie je len ten, kto sám odovzdáva informácie a vedomosti svojim žiakom, ale aj ten, kto sa po skončení vyučovania sám ďalej vzdeláva.
Predstavte si, že vás od septembra čakajú noví žiaci a že sa medzi nimi nájdu aj takí, ktorí majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Ste pripravení na prácu s nimi? Alebo že budete mať v triede rómskeho žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia?
Ako sa stať inkluzívnym učiteľom? Ako postupovať, ako učiť? Nestačí integrácia takého žiaka? Vysvetlime si zásadný rozdiel medzi inklúziou a integráciou.
V prípade integrácie sa očakáva, že škola zásadným spôsobom nezmení svoje zaužívané vzorce učenia a prístupov k vzdelávaniu. Žiak so znevýhodnením sa musí prispôsobiť týmto podmienkam. Aby to bolo možné, dostáva sa mu podpora. Napríklad vo forme pedagogického asistenta či špeciálneho pedagóga a pod. Tieto podporné opatrenia mu majú pomôcť prispôsobiť sa.
Pri inklúzii ide o iné očakávanie. Nie je to žiak, ktorý sa má prispôsobiť škole, má to byť naopak, škola sa má prispôsobiť žiakovi. A to nielen takému, ktorý má nejaký typ znevýhodnenia. Inklúzia nazerá na všetky deti ako na individuality, ktoré majú svoje špecifické vzdelávacie potreby. Inak povedané, v inkluzívnej škole sa špecifický prístup nevzťahuje len k deťom s rizikovým vývinom (či už pre zdravotné postihnutie, sociálne znevýhodnenie či iné životné okolnosti), ale týka sa všetkých žiakov. V inklúzii ide o zmenu filozofie učenia, ktorá sa týka práce s obsahom, ale aj organizácie, metód a stratégií učenia v triede.
Zdroj: raabeakademia.sk
Učiteľské povolanie je tvrdý chlebík, verejnosť ho často vníma ako prácu, kde je veľa voľna. Ako ho využívajú pedagógovia? Samozrejme je nevyhnutné oddýchnuť si od hlučných tried a neustáleho šumu, od vyučovania, od žiakov a načerpať sily pre ďalšiu pedagogickú činnosť. Ale uvedomuje si verejnosť, že učiteľstvo a práca v školstve vyžaduje neustálu prácu na sebe, ďalšie vzdelávanie a napredovanie? Že učiteľ nie je len ten, kto sám odovzdáva informácie a vedomosti svojim žiakom, ale aj ten, kto sa po skončení vyučovania sám ďalej vzdeláva.
Predstavte si, že vás od septembra čakajú noví žiaci a že sa medzi nimi nájdu aj takí, ktorí majú špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby. Ste pripravení na prácu s nimi? Alebo že budete mať v triede rómskeho žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia?
Ako sa stať inkluzívnym učiteľom? Ako postupovať, ako učiť? Nestačí integrácia takého žiaka? Vysvetlime si zásadný rozdiel medzi inklúziou a integráciou.
V prípade integrácie sa očakáva, že škola zásadným spôsobom nezmení svoje zaužívané vzorce učenia a prístupov k vzdelávaniu. Žiak so znevýhodnením sa musí prispôsobiť týmto podmienkam. Aby to bolo možné, dostáva sa mu podpora. Napríklad vo forme pedagogického asistenta či špeciálneho pedagóga a pod. Tieto podporné opatrenia mu majú pomôcť prispôsobiť sa.
Pri inklúzii ide o iné očakávanie. Nie je to žiak, ktorý sa má prispôsobiť škole, má to byť naopak, škola sa má prispôsobiť žiakovi. A to nielen takému, ktorý má nejaký typ znevýhodnenia. Inklúzia nazerá na všetky deti ako na individuality, ktoré majú svoje špecifické vzdelávacie potreby. Inak povedané, v inkluzívnej škole sa špecifický prístup nevzťahuje len k deťom s rizikovým vývinom (či už pre zdravotné postihnutie, sociálne znevýhodnenie či iné životné okolnosti), ale týka sa všetkých žiakov. V inklúzii ide o zmenu filozofie učenia, ktorá sa týka práce s obsahom, ale aj organizácie, metód a stratégií učenia v triede.
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre