Treba zostaviť transparentný rebríček európskych univerzít
Európska únia musí viac investovať do vzdelávania, inovácií a výskumu, ak chce zvládnuť aktuálne výzvy, ktorým čelí. Rovnako je potrebná intenzívnejšia spolupráca medzi vzdelávaním a výskumom, ako aj medzi školami a podnikateľským sektorom. Zhodli sa na tom dnes v Bruseli ministri školstva členských krajín EÚ.
Podľa švédskeho ministra pre univerzitné vzdelávanie a výskum Tobiasa Krantza sa v mnohých členských krajinách dosiahol pokrok, ale doterajšie úsilie nie je postačujúce.
Okrem zaistenia kvality vzdelávania na univerzitách je nutné zostaviť aj transparentný rebríček univerzít. Členské štáty by mali viac spolupracovať pri stanovovaní kritérií tzv. vedomostného trojuholníka pre hodnotenie kvality ich vzdelávacích inštitúcií. Zamerať sa treba na mieru úspešnosti integrácie výskumu a inovácií do vzdelávania a tiež je potrebné sledovať, ako sa školám darí vytvárať také prostredie, ktoré stimuluje kreativitu a podnikateľský prístup, a ako pripravujú študentov na potreby pracovného trhu.
Komisár pre vzdelávanie Maroš Šefčovič takisto vidí priestor na zlepšenie aj v oblasti prenosu kreditov pri štúdiu, či v podpore mobility študentov. V opačnom prípade podľa neho hrozí, že EÚ nesplní cieľ, ktorým je dosiahnuť, aby každý študent absolvoval časť svojho štúdia v zahraničí.
Rovnako aj učiteľom treba ponúknuť viac príležitostí na účasť na programoch mobility, prostredníctvom ktorých možno prispieť k ich profesionálnemu rozvoju. Ten treba podporovať na národnej i celourópskej úrovni. Ak má EÚ zostať konkurencieschopná a úspešná na svetovom trhu, treba vyzdvihnúť úlohu, ktorú zohrávajú učitelia, tvrdí švédsky minister školstva Jan Björklund.
Ministri sa dnes venovali aj problematike lepšieho zapojenia detí z rodín imigrantov do vzdelávacieho procesu. Medzi šéfmi rezortov školstva vládne zhoda na tom, že práve vzdelávanie je dôležité pre integráciu imigrantov v EÚ a pre boj proti ich marginalizácii.
Zdroj: TASR
Komentáre