Aby deti a mladí rozlišovali fikciu od reality
Film nie je realita. My, dospelí to vieme veľmi dobre. A hoci to môže znieť ako samozrejmosť, pre ľudí v premedializovanom svete nemusí byť jednoduché vnímať rozdiely medzi filmom a realitou. Filmy a vzory z nich majú potom vplyv na to, ako vnímame seba, svoje vzťahy či prežívanie, ako aj to, čo považujeme za „normálne“. Špeciálne sa to týka detí a mladých, ktorí môžu mať s rozlišovaním reality a fikcie problémy.
Postupné nabaľovanie vedomostí a zručností vyhodnocovať tieto informácie pomáha mládeži orientovať sa v mediálnych obrazoch a rozlišovať rozdiely medzi natočeným a reálnym materiálom. Navyše, v prípade, že (chcene či nechcene) príde mládež do kontaktu s nevhodným materiálom, bude vďaka kvalitnému vzdelaniu vedieť vyhodnotiť, že a prečo ide o nevhodný materiál, čím sa spreventívňuje aj negatívny vplyv na očakávania mladých na intímny život.
So zámerom naučiť sa brať na vedomie, že nie všetky informácie poskytnuté médiami sú pravdivé a porozumieť rozdielom medzi filmom a realitou, vzniklo video s názvom Film nie je realita – ako súčasť projektu, ktorý do slovenských škôl prináša European Pedagogical Club pod názvom Sexuálne (ne)vzdelávanie a jeho nástrahy na webe.
Scenár Film nie je realita sa týka najmä rozdielov medzi audiovizuálnym materiálom (vo všeobecnosti, nie iba vo forme porna) a reálnym offline svetom.
„Zo vzdelávacieho hľadiska je veľmi dôležité mať základný prehľad o digitálnom svete a realite mládeže, mať poznatky o fungovaní sociálnych sietí, budovať kritické myslenie a digitálnu gramotnosť, upevňovať vedomosti s zručnosti súhlasu aj v online priestore, ísť príkladom, budovať rešpekt k hodnotám súkromia, zdravia, bezpečia, mať prehľad o aktuálnych právnych úpravách na Slovensku (kyberšikana, GDPR), byť otvorený/-á a prejaviť záujem učiť sa o realite mládeže,“ hovoria MSc Zuzana Bendíková - výkonná riaditeľka organizácie inTYMYta a MgA Radka Mikšík - lektorka vzťahovej a sexuálnej výchovy v organizácii inTYMYta.
Ako vystríhajú: „Mimoriadne odporúčame vyhýbať sa zákazom či strašeniu, pretože majú potenciál skôr ohrozovať, než pomáhať. Namiesto toho aktívne budujeme zručnosti kritického myslenia nad mediálnym obsahom a vzdelávajme s nastavením, že vytvárame zručnosť prevziať zodpovednosť za svoj čas a konanie.“
VIDEO 4 – Film nie je realita, si môžete pozrieť tu
Tipy pre učiteľov
So žiakmi a žiačkami môžete otázky z videa viesť nasledujúcimi cestami.
Dbajte na to, aby žiaci/žiačky mali príležitosť vyjadriť svoj postoj rešpektujúco, bez urážok či hodnotenia.
Pomôcť môže napríklad sústrediť sa na správanie, nie na osobu vo videu. (Príklad: Namiesto „Je nezodpovedný“ použiť „Jeho správanie nebolo zodpovedné“ a pod.)
Viac sa dozviete v metodickom materiáli pre učiteľov k videu číslo 4
Video je súčasťou projektu Sexuálne (ne)vzdelávanie a jeho nástrahy na webe, ktorý do slovenských škôl prináša OZ European Pedagogical Club.
Projekt finančne podporil Fond SK-NIC
Kompletné informácie o projekte nájdete TU
Chcete si prečítať článok až do konca?
Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:
- denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
- informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
- kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
- námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
- odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
- prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
- ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
- aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
- súťaže o zaujímavé ceny,
- prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.
Komentáre