Anketa: Bude u nás matematika povinná?

31.07.2024
Prevádzka školy

Minister školstva povedal, že jeho rezort zvažuje zavedenie povinnej maturity z matematiky. Má ísť o viacúrovňovú maturitu.

Staršie generácie si pamätajú na povinnú maturitu z matematiky, ktorá bola dávno zrušená. Na rezorte školstva si však myslia, že by sa mala obnoviť. Minister Tomáš Drucker z Hlasu hovorí, že v niektorých krajinách to funguje. Podľa neho je to správna cesta, a preto pracuje na zmene. V rezorte sa chcú inšpirovať skúškami z cudzích jazykov, pri ktorých si žiak môže vybrať úroveň. Maturovať tak môže z úrovne mierne pokročilý B1, stredne pokročilý B2 a pokročilý C1.
Ministerstvo si teda dalo za úlohu počas leta pripraviť vyučovacie osnovy, aby o nich mohli na jeseň informovať laickú aj odbornú verejnosť. Vypracovali tiež prieskum, ako to vnímajú žiaci. Až 84 percent z nich povedalo, že je proti povinnej maturite z matematiky. No ak by bola viacúrovňová, tak každý štvrtý z pôvodných odporcov súhlasil.
Hospodárske noviny zrealizovali anketu medzi odborníkmi. K situácii sa vyjadrili experti z rôznych uznávaných inštitúcií, ako aj zástupcovia stredných škôl. Odpovedali na dve otázky:

1. Aký máte názor na zavedenie povinnej maturity z matematiky?

2. Čo si myslíte o tom, že žiaci by si mohli pri maturite z matematiky vyberať z viacerých úrovní?

 

Michal Rehúš, analytik Centra vzdelávacích analýz

1. Ak chce ministerstvo zlepšiť zručnosti mladých ľudí v matematike, toto zavedenie nie je jediné a zrejme ani najúčinnejšie riešenie. Viac by mohla prospieť kvalitná príprava a podpora učiteliek a učiteľov a dobre nastavený obsah vzdelávania.

Povinné maturity by sme mali zavádzať opatrne a po dôkladných analýzach. Hrozí totiž, že vyučovanie sa začne zameriavať len na to, čo vyžaduje skúška, a rozvoj iných zručností bude v úzadí. Výskumy naznačujú, že zavedenie povinných skúšok z matematiky viedlo k tomu, že deti mali nižšiu vnútornú motiváciu učiť sa, menej obľubovali tento predmet a považovali ho za nudný.

2. Ani výber z viacerých úrovní nemusí odstrániť riziká, ktoré sú spojené so zavedením povinnej maturity. Výhodou by bolo, že žiaci by si mohli zvoliť úroveň primeranú ich zručnostiam a budúcej študijnej alebo kariérnej dráhe. Stále by však mohlo hroziť, že sa výučba bude zameriavať najmä na prípravu na skúšku a že sa zhorší vzťah mladých ľudí k matematike.

 

Róbert Chovanculiak, odborník INESS pre školstvo

1. Nepovažujem to za správny prostriedok, ako dosiahnuť lepšie zručnosti žiakov z matematiky. Svet takto jednoducho nefunguje. Máme povinnú maturitu zo slovenského jazyka, a predsa zaostávame v čitateľskej gramotnosti v PISA testovaní. Ministerstvo môže tvrdiť, že je to prvý krok a následne aj zlepší spôsob výučby a kvality obsahu. Ale to by malo byť presne naopak. Najskôr by mal rezort dokázať, že vie zmeniť vzdelávanie matematiky. Až potom na koniec môže začať uvažovať o povinnej maturite. Robiť to z opačného konca je neefektívne a kruté voči žiakom.

2. To je určite lepšia možnosť, ako keby mali všetci povinne len jednu úroveň. Avšak najlepšia voľba je, keď sa ľudia môžu rozhodnúť, o aký certifikát kvality vzdelávania sa chcú uchádzať.

 

Mário Lelovský, predseda Digitálnej koalície

1. Môžeme konštatovať, že v období, keď sme mali povinnú maturitu z matematiky, bola úroveň matematickej gramotnosti vyššia, ako keď povinná nie je. Som presvedčený, že by to prispelo k zlepšeniu tejto gramotnosti, motivácii, úspešnému uplatneniu na trhu práce v rôznych odvetviach a zlepšeniu kvality vzdelávania. Úspešné zavedenie by si vyžadovalo podporu všetkých zainteresovaných strán, primeranú prípravu učiteľov, dostupnosť kvalitných vzdelávacích materiálov a dôkladnú implementáciu tohto opatrenia. S riadnou prípravou a podporou by takéto opatrenie určite malo kladný vplyv.

2. Išlo by o možnosť, ako znížiť stres u žiakov a rodičov. Tento prístup by im umožnil vybrať si úroveň maturity z matematiky podľa svojich schopností a záujmov. Mohli by mať väčšiu motiváciu a lepšie výsledky, keďže by mohli byť na úrovni maturity, ktorá je pre nich vhodnejšia a dostupnejšia.

 

 

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte