Agresívne správanie žiakov voči učiteľom

02.09.2009
Vzdelávanie a výchova

Náročnosť učiteľského povolania spočíva aj v tom, že vyučovacia hodina je dejiskom množstva rozmanitých situácií, na zvládanie ktorých je potrebná učiteľova zručnosť. Čo však robiť, keď je žiak agresívny?

Pojmy agresia a násilie sa v súčasnosti čoraz viac vyskytujú v našom slovníku, čo odzrkadľuje skutočnosť, že sa s týmito javmi pomerne často stretávame v bežnom živote. Školstvo je miestom, ktorému sa tieto fenomény nevyhýbajú. Učitelia, psychológovia, výskumníci, novinári, moderátori a iní hovoria o narastajúcich agresívnych konfliktoch, napätých situáciách a sporoch. Nielenže sa zvyšuje agresivita, narastá aj krutosť.

Čo môže vyvolať agresiu žiaka?

a) Frustrácia – psychický stav vyvolaný znemožnením uspokojiť svoju potrebu, oddialením či ohrozením pri získavaní niečo, čo chceme dosiahnuť. To spôsobuje napätie, nespokojnosť, úzkosť a hnev. Snaha žiakov býva niektorými učiteľmi nedocenená, nepovšimnutá, bagatelizovaná. Frustrácia žiakov sa zvyšuje nezáujmom učiteľa, pohŕdaním, ukazovaním učiteľovej moci, zosmiešňovaním, ponižovaním.
b) Násilie v rodine – vyplýva to z mnohých výskumných štúdií.
c) Nezhody medzi rodičmi, psychická deprivácia, zanedbávanie. Deti z rozvrátených rodín nemajú zažité, ako riešiť konflikty adekvátne.

Za žiakmi prejavujúcimi sa agresívne treba vidieť osobnosti, ktoré majú nízku sebahodnotu, cítia sa menejcenní, majú silnú obavu z „podriadeného postavenia“ voči druhým a pod.

Niektorí učitelia sa sťažujú na to, že žiaci nereagujú na ich požiadavky. Učitelia sa cítia bezmocní, frustrovaní a niekedy aj zahanbení (ak sa to deje pred triedou). Prax ukázala, že ignorovanie sa objavuje väčšinou v nefunkčných vzťahoch medzi učiteľom a žiakmi. Pokiaľ žiak cíti, že si ho učiteľ váži, vníma ho ako osobnosť, prejavuje mu úctu, akceptuje ho, a aj žiak tak vníma učiteľa. Takéto správanie je základom toho, aby sa ignorácia vo vzťahu neobjavovala.

Na to, aby učitelia čo najviac obmedzili agresívne správanie, je potrebná dôslednosť už pri menších problémových situáciách, akými sú vyrušovanie, nevhodné poznámky a pod.

Pri predchádzaní konfliktným situáciám je vhodné, aby učitelia vnímali osobnosť dieťaťa, jeho individualitu. Inak budú konflikty riešiť z pozície moci (prekričiavaním, príkazmi, zastrašovaním a pod.), čo znamená, že budú s dieťaťom bojovať.

Základom je mať úctu k žiakovi a náležite ju aj prejavovať. Neznamená to súhlasiť so správaním žiaka, no rešpektovať ho ako plnohodnotnú bytosť. Niektoré problémové situácie môže učiteľ minimalizovať aj tým, že žiak vie o tom, že ho učiteľ vníma aj bez toho, aby na seba nejakým negatívnym spôsobom upozorňoval.

Ďalšie postupy, ako bojovať proti agresivite žiakov, nájdetete v našej publikácii Sociálne vzťahy a problémy na školách.
Príspevok bol vybraný z článku Agresívne správanie žiakov voči učiteľom.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte