Ako uľahčiť cudzincom adaptáciu v bežnej škole?

26.09.2022
Vzdelávanie a výchova

Cudzincov v školách na Slovensku pribúda. Pre jazykovú bariéru však deti často zostanú v triede „stratené“. Pri ich začlenení do kolektívu im pomáhajú nielen učitelia, ale aj asistenti. Nezanedbateľnú rolu zohrávajú aj samotní spolužiaci. 

Počet cudzincov stúpa. Pred vyše desiatimi rokmi chodilo do základných škôl asi 800 detí cudzincov, dnes je to už takmer 3700. Podľa štatistík ministerstva vnútra väčšina rodín prichádza práve z Ukrajiny, Srbska, Ruska a Vietnamu. Deti cudzincov, ktoré neovládajú ešte slovenčinu pribúda v slovenských triedach aj pre vojnu na Ukrajine. Od februára prišlo do škôl vyše 7600 žiakov z Ukrajiny. Ich začlenenie do triedy často nie je jednoduché. Podľa psychologičky závisí aj od toho za akých okolností na Slovensko prišli. „Ak dieťa malo možnosť sa rozlúčiť a nesie si so sebou niečo z pôvodného domova, niečo, čo mu domov môže pripomínať; ak zostalo v kontakte s ostatnými, ktorí museli zostať doma, prípadne ak má možnosť byť aj po príchode do novej krajiny v kontakte s komunitou detí z Ukrajiny, je pravdepodobné, že adaptácia na novú situáciu bude o niečo ľahšia. Napriek tomu by sme mali pripraviť deti v triede, že nový spolužiak nemusí na prejavovanú pomoc a ochotu z ich strany reagovať vždy pozitívne,“ vysvetlila školská psychologička Michaela Artemiou.

 

Pomáhajú rôzne aktivity

Na odstránenie jazykových bariér organizujú školy základné a rozširujúce kurzy štátneho jazyka, na ktoré má dieťa cudzinca nárok. V triede je to však náročnejšie. Deťom, ktoré neovládajú slovenčinu, no v triede vnímajú učivo, pomáhajú nielen učitelia ale aj žiaci, aby sa začlenili do kolektívu. Pri vysvetľovaní učiva využívajú učitelia rôzne pomôcky, obrázky, hry. „Pomôže im to priblížiť témy, o ktorých sa v triede komunikuje, naučiť nové slová v pre nich novom jazyku. Veľkou pomocou môže byť komunikácia s využitím interaktívnych pomôcok alebo aktivít. Je dobré dopriať dieťaťu čas na aktivitu ale rovnako akceptovať jeho rozhodnutie momentálne nerozprávať, zároveň si ale overovať jeho porozumenie dianiu v triede, aby sa cítilo potrebné a začlenené,“ vysvetlila školská psychologička. 

 

Zdroj: femme.sk / upravené a krátené , raabe.sk

Chcete si prečítať článok až do konca?

Nás si nemusíte predplácať, stačí sa prihlásiť a čítate ZADARMO!

Len prihlásení užívatelia môžu využívať všetky benefity Školského portálu:

  • denne aktualizované spravodajstvo z oblasti vzdelávania na Slovensku,
  • informácie o pripravovaných odborných konferenciách a bezplatných školeniach pre pedagógov,
  • kaleidoskop prírodných vied – tematicky zamerané aktivity na stiahnutie pre učiteľov ZŠ prírodovedných predmetov,
  • námety na edukačné aktivity na stiahnutie pre materské školy v súlade so ŠVP pre MŠ,
  • odborné články na špecifické témy od Ing. Jarmily Belešovej, odborníčky v oblasti personalistiky pre školy,
  • prehľady aktualizovaných správ pre zriaďovateľov škôl a školských zariadení,
  • ukážkové testy na stiahnutie zo slovenského jazyka a literatúry pre 2. stupeň ZŠ,
  • aktivity na stiahnutie pre žiakov so špecifickými poruchami učenia,
  • súťaže o zaujímavé ceny,
  • prístup do fóra – možnosť diskusie s kolegami-pedagógmi.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte