Až 30 % školákov nerozumie tomu, čo číta

14.04.2014
Vzdelávanie a výchova

Nestačí len čítať, dôležité je aj textu porozumieť! Zamysleli ste sa niekedy nad tým, či si dokážu nači žiaci prečítané učivo a texty spojiť s bežným životom? Podľa poslednej štúdie PISA sa totiž v oblasti čitateľskej gramotnosti nemáme čím pýšiť. Horšie ako slovenské deti skončili v rámci krajín OECD už len školáci z Čile a Mexika. Nakladateľstvo Raabe má pomôcku, ako túto situáciu zmeniť.

Čo je to vlastne čitateľská gramotnosť? Jej definície sa vyvíjajú a menia. Dôležité je vedieť, že tento pojem neznamená len schopnosť prečítať slová, vety a texty, ale aj schopnosť pochopiť ich a dokázať s obsahom pracovať ďalej. Nejte teda o rýchlosť ani plynulosť čítania, ale o porozumenie a používanie písaných textov. A keďže čitateľské kompetencie sú základom pre školské aj celoživotné vzdelávanie, treba ich začať rozvíjať už od útleho detstva. Obľúbenou pomôckou našich učiteľov je aj odborná edícia Hravé čítanie od naklateľstva Raabe.

V medzinárodnom testovaní PISA 2012 (15-roční žiaci) Slovensko dosiahlo v čitateľskej gramotnosti výkon 463 bodov. Zaradilo sa tak na 32. miesto v rámci 34 krajín OECD a na 43. miesto zo všetkých 65 zúčastnených krajín. Z krajín OECD mali nižšie výsledky ako my už iba Čile a Mexiko. Oproti roku 2009 sa priemerný výkon našich detí dokonca znížil. Alarmujúce je, že takmer 30 % (presne 28,2 %) žiakov sa svojím výkonom zaradilo do rizikovej skupiny a nedisponuje ani najzákladnejšími čitateľskými zručnosťami potrebnými pre ďalšie vzdelávanie.

Pre nakladateľstvo Raabe je na prvom mieste kvalita vzdelávania. Záleží nám na tom, aby deti čítali s radosťou a porozumením. Preto do škôl prinášame edíciu Hravé čítanie s pracovnými zošitmi Tajomstvá sveta pre žiakov 2. až 4. ročníka.

Komentáre

Ak chcete komentovať, prihláste sa alebo zaregistrujte